Nowy Sącz 17. na liście miast z największym odsetkiem aut o dużej pojemności silnika

10,4% samochodów osobowych zarejestrowanych w Nowym Sączu jest wyposażonych w silnik o pojemności 2,0 l lub większej. Ten wynik w skali kraju daje temu miastu miejsce w pierwszej części zestawienia, ex aequo z Olsztynem i Słupskiem. W województwie małopolskim to najwyższy odsetek.

Nowy Sącz 17. na liście miast z największym odsetkiem aut o dużej pojemności silnika

Wyższa pojemność silnika jest często utożsamiana z większą mocą pojazdu. Reguła ta dotyczy jednak głównie starszych modeli samochodów. Te nowsze mają zazwyczaj mniejsze jednostki napędowe, które często są doładowane. Biorąc jednak pod uwagę, że średni wiek auta w Polsce wynosi ok. 13 lat, eksperci rankomat.pl przeanalizowali, w którym mieście występuje największy odsetek aut o największej mocy silnika, przyjmując pojemność skokową za kryterium oceny. W rankingu uwzględniono samochody osobowe zarejestrowane w 66. miastach na prawach powiatu. Do jego stworzenia wykorzystano dane GUS, które przeliczono na procentowy udział aut z silnikami o danej pojemności w ogólnej liczbie pojazdów. Miejsce na liście porównywarki jest zależne od procentu, jaki stanowią samochody z silnikami o pojemności 2,0 l lub większej w ogólnej liczbie aut zarejestrowanych w danym mieście.

Żadne miasto w województwie małopolskim nie osiągnęło w zestawieniu wyniku wyższego niż 11%. Najwięcej samochodów z dużym silnikiem jest zarejestrowanych w Nowym Sączu – 10,4%. Przed Nowym Sączem w rankingu znalazło się 17 miast. Pełna lista poniżej:

Nowy Sącz w liczbach

Z ponad 47,2 tys. samochodów zarejestrowanych w Nowym Sączu ponad 4,9 tys. stanowią auta z silnikami o pojemności 2,0 l lub większej, a niemal 15,7 tys. to pojazdy z jednostkami napędowymi do 1,4 l. Jak Nowy Sącz wypada pod tym względem w porównaniu z innymi miastami o zbliżonej wielkości? Dla przykładu w Elblągu czy Legnicy porusza się więcej aut z silnikami o dużej pojemności skokowej, ale ich procentowy udział w ogólnej liczbie samochodów osobowych jest niższy. Oznacza to, że na ulicach Nowego Sącza częściej można spotkać auta, które dają kierowcom możliwość bardziej dynamicznej jazdy.

Teoretycznie pojemność silnika wpływa na cenę OC, która dla kierowców z Nowego Sącza w III kwartale 2021 roku wyniosła średnio 516 zł i była tym samym niższa o 88 zł od średniej krajowej. Z miast położonych w województwie małopolskim najdrożej było w Krakowie (661 zł).

Nowy Sącz na tle województwa małopolskiego

Biorąc pod uwagę wszystkie samochody zarejestrowane w województwie małopolskim, można zauważyć, że 8% z nich stanowią pojazdy z silnikami o pojemności 2,0 l lub większej. Ten wynik daje województwu 11. miejsce w klasyfikacji. Okazuje się przy tym, że procentowo najwięcej aut o dużej mocy można spotkać na Podlasiu – 11,7%.

Kierowcy z województwa małopolskiego w III kwartale 2021 roku płacili za OC średnio 568 zł. W województwie podlaskim, gdzie jest największy odsetek aut z silnikami o większej pojemności, kierowcy przeznaczali na OC o 9 zł więcej (577 zł).

Pojemność silnika a OC

W III kwartale br. najwięcej za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne płacili właściciele samochodów z największymi silnikami. Na OC pojazdu z silnikiem 3,1 l lub większym przeznaczali oni średnio 746 zł. Tymczasem cena OC w przypadku pojemności silnika do 1 l wynosiła 487 zł (różnica 53,2%).

Większość ubezpieczycieli przyjmuje, że duża pojemność silnika ma przełożenie na większe osiągi samochodu. To z kolei zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia kolizji lub wypadku i wpływa na cenę OC. Niestety, o ile w przypadku starszych modeli aut taka zależność faktycznie występuje, to w nowszych samochodach już niekoniecznie. Obecnie silnik o mniejszej pojemności może posiadać zbliżoną lub nawet większą moc niż starsze jednostki napędowe.

Pojemność silnika wciąż należy do głównych czynników decydujących o cenie polisy OC. Sugerowanie się wyłącznie wielkością silnika może być jednak krzywdzące, szczególnie dla właścicieli starszych modeli pojazdów z dużym silnikiem. Choć niejednokrotnie ich moc jest mniejsza niż w nowszych samochodach z jednostkami o mniejszej pojemności, to najprawdopodobniej właśnie ta grupa kierowców zapłaci więcej za obowiązkowe ubezpieczenie. Na chwilę obecną tylko część ubezpieczycieli zmieniła swoje cenniki i podczas wyceny składki OC, obok pojemności silnika, uwzględnia również jego moc – mówi Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.


Źródło: rankomat.pl, fot. ilustracyjna

Zobacz Również

Komentarze


Zaloguj sie aby komentować