PKP Intercity zamawia 5 dodatkowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych od firmy NEWAG




PKP Intercity zamawia 5 dodatkowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych od firmy NEWAG. To rozszerzenie umowy z października 2021 r., która dotyczyła zakupu 10 takich pojazdów. Łącznie narodowy przewoźnik otrzyma 15 nowoczesnych lokomotyw, które mogą jechać z prędkością do 200 km/h.
Wartość zamówienia to blisko 388 mln zł brutto. Kontrakt jest częścią programu inwestycyjnego PKP Intercity wartego 27 mld zł. Pierwsze nowe lokomotywy pojawią się na torach na przełomie 2023 i 2024 roku. Nowosądecki producent taboru będzie także odpowiedzialny za utrzymanie techniczne pojazdów, w tym naprawy okresowe na czwartym poziomie utrzymania.
Inwestycje w kolej są ważne dla gospodarki i rozwoju Polski. Dzięki nowym pojazdom więcej Polaków skorzysta z szybkiego i bezpiecznego transportu. Zakup dodatkowych lokomotyw od polskiego producenta pokazuje, że pieniądze na kolei są dobrze wydawane – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Firma NEWAG z Nowego Sącza będzie odpowiedzialna za utrzymanie techniczne lokomotyw. W ramach umowy wykona między innymi naprawy okresowe na najwyższym, czwartym poziomie utrzymania.
Nowe lokomotywy będą mogły jechać z prędkością do 200 km/h i korzystać z zmodernizowanych linii kolejowych. Będą miały homologację na sześć krajów, więc będą prowadzić pociągi nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Producent będzie musiał uzyskać zgodę na eksploatację pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą miały europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego, który poprawia bezpieczeństwo na torach. Będą też miały system zdalnej diagnostyki, który umożliwi monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym i zwiększy ich efektywność. Nowe lokomotywy wielosystemowe będą poruszać się na liniach kolejowych z różnymi systemami zasilania: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC.
Zakup nowych lokomotyw od polskiego producenta to kolejny sukces spółki PKP Intercity. Polska kolej szybko się rozwija i napędza naszą gospodarkę. Chcemy, żeby Polacy częściej wybierali PKP Intercity jako swojego przewoźnika, a każda inwestycja nas do tego zbliża – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Nowe lokomotywy będą jeździć po Niemczech i Czechach na trasach: Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin, Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń (do Bohumina). Będą też używane na popularnych trasach krajowych, takich jak Warszawa – Gdynia, Warszawa – Poznań, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Katowice, Warszawa – Kraków.
Dzięki nowym lokomotywom z Newagu z Nowego Sącza Polacy szybciej dojadą do wielu miast w Polsce i Europie. Nasza strategia taborowa przynosi coraz lepsze efekty. Spółka się rozwija i cieszy się uznaniem pasażerów, którzy chętnie korzystają z usług PKP Intercity. Jestem zadowolony, że nasze kontrakty wspierają polskie firmy – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
Nowosądecki producent NEWAG ma długą historię współpracy z PKP Intercity. Na koniec 2020 roku przewoźnik odebrał 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin, które jeżdżą z prędkością do 160 km/h na terenie całego kraju. Kontrakt na dostawę i utrzymanie tych pojazdów był wart 551,4 mln zł brutto. NEWAG dostarczył wszystkie lokomotywy w 11 miesięcy.
W marcu tego roku spółki podpisały umowę na kolejne 20 lokomotyw elektrycznych Griffin, co zwiększy liczbę tych pojazdów w parku taborowym.
Z radością kontynuujemy współpracę z PKP Intercity. Mamy wiele udanych projektów i jestem pewien, że ten też się uda. Nowe lokomotywy elektryczne wielosystemowe to szybkie i niezawodne pojazdy, które będą służyć Polakom przez lata – mówi Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG S.A.
Zamówienie dodatkowych 5 lokomotyw od nowosądeckiego producenta to dowód zaufania i uznania dla firmy NEWAG jako jednego z czołowych producentów w Europie.
PKP Intercity chce zainwestować 27 mld zł w nowy tabor i stacje postojowe do 2030 roku. To część strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Przewoźnik chce podwoić liczbę pociągów i zapewnić pasażerom wysoki standard podróży. Podróże z prędkością 160-250 km/h będą normą, co skróci czasy przejazdów. Obecnie większość pociągów PKP Intercity jeździ z prędkością 120-160 km/h.
Nowe pojazdy będą miały nowy design i będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. niepełnosprawnych czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor będzie nowy lub zmodernizowany, co poprawi bezpieczeństwo i wygodę podróży. Inwestycje w nowoczesne pociągi będą wspierać rozwój kolei jako ekologicznego środka transportu, zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem. PKP Intercity chce być pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim neutralnym dla klimatu.
Źródło: Newag
Komentarze