PKP Intercity zamawia 5 dodatkowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych od firmy NEWAG

PKP Intercity zamawia 5 dodatkowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych od firmy NEWAG. To rozszerzenie umowy z października 2021 r., która dotyczyła zakupu 10 takich pojazdów. Łącznie narodowy przewoźnik otrzyma 15 nowoczesnych lokomotyw, które mogą jechać z prędkością do 200 km/h.

PKP Intercity zamawia 5 dodatkowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych od firmy NEWAG

Wartość zamówienia to blisko 388 mln zł brutto. Kontrakt jest częścią programu inwestycyjnego PKP Intercity wartego 27 mld zł. Pierwsze nowe lokomotywy pojawią się na torach na przełomie 2023 i 2024 roku. Nowosądecki producent taboru będzie także odpowiedzialny za utrzymanie techniczne pojazdów, w tym naprawy okresowe na czwartym poziomie utrzymania.


Inwestycje w kolej są ważne dla gospodarki i rozwoju Polski. Dzięki nowym pojazdom więcej Polaków skorzysta z szybkiego i bezpiecznego transportu. Zakup dodatkowych lokomotyw od polskiego producenta pokazuje, że pieniądze na kolei są dobrze wydawane – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.


Firma NEWAG z Nowego Sącza będzie odpowiedzialna za utrzymanie techniczne lokomotyw. W ramach umowy wykona między innymi naprawy okresowe na najwyższym, czwartym poziomie utrzymania.


Nowe lokomotywy będą mogły jechać z prędkością do 200 km/h i korzystać z zmodernizowanych linii kolejowych. Będą miały homologację na sześć krajów, więc będą prowadzić pociągi nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Producent będzie musiał uzyskać zgodę na eksploatację pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą miały europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego, który poprawia bezpieczeństwo na torach. Będą też miały system zdalnej diagnostyki, który umożliwi monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym i zwiększy ich efektywność. Nowe lokomotywy wielosystemowe będą poruszać się na liniach kolejowych z różnymi systemami zasilania: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC.


Zakup nowych lokomotyw od polskiego producenta to kolejny sukces spółki PKP Intercity. Polska kolej szybko się rozwija i napędza naszą gospodarkę. Chcemy, żeby Polacy częściej wybierali PKP Intercity jako swojego przewoźnika, a każda inwestycja nas do tego zbliża – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.


Nowe lokomotywy będą jeździć po Niemczech i Czechach na trasach: Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin, Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń (do Bohumina). Będą też używane na popularnych trasach krajowych, takich jak Warszawa – Gdynia, Warszawa – Poznań, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Katowice, Warszawa – Kraków.


Dzięki nowym lokomotywom z Newagu z Nowego Sącza Polacy szybciej dojadą do wielu miast w Polsce i Europie. Nasza strategia taborowa przynosi coraz lepsze efekty. Spółka się rozwija i cieszy się uznaniem pasażerów, którzy chętnie korzystają z usług PKP Intercity. Jestem zadowolony, że nasze kontrakty wspierają polskie firmy – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.


Nowosądecki producent NEWAG ma długą historię współpracy z PKP Intercity. Na koniec 2020 roku przewoźnik odebrał 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin, które jeżdżą z prędkością do 160 km/h na terenie całego kraju. Kontrakt na dostawę i utrzymanie tych pojazdów był wart 551,4 mln zł brutto. NEWAG dostarczył wszystkie lokomotywy w 11 miesięcy.


W marcu tego roku spółki podpisały umowę na kolejne 20 lokomotyw elektrycznych Griffin, co zwiększy liczbę tych pojazdów w parku taborowym.


Z radością kontynuujemy współpracę z PKP Intercity. Mamy wiele udanych projektów i jestem pewien, że ten też się uda. Nowe lokomotywy elektryczne wielosystemowe to szybkie i niezawodne pojazdy, które będą służyć Polakom przez lata – mówi Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG S.A.


Zamówienie dodatkowych 5 lokomotyw od nowosądeckiego producenta to dowód zaufania i uznania dla firmy NEWAG jako jednego z czołowych producentów w Europie.


PKP Intercity chce zainwestować 27 mld zł w nowy tabor i stacje postojowe do 2030 roku. To część strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Przewoźnik chce podwoić liczbę pociągów i zapewnić pasażerom wysoki standard podróży. Podróże z prędkością 160-250 km/h będą normą, co skróci czasy przejazdów. Obecnie większość pociągów PKP Intercity jeździ z prędkością 120-160 km/h.


Nowe pojazdy będą miały nowy design i będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. niepełnosprawnych czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor będzie nowy lub zmodernizowany, co poprawi bezpieczeństwo i wygodę podróży. Inwestycje w nowoczesne pociągi będą wspierać rozwój kolei jako ekologicznego środka transportu, zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem. PKP Intercity chce być pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim neutralnym dla klimatu.


Źródło: Newag

Zobacz Również

Komentarze


Zaloguj sie aby komentować