UOKiK sprawdzi ceny towarów i usług na terenach dotkniętych powodzią
Powódź dotknęła tysiące osób, które zmagają się z jej dramatycznymi skutkami. W tak trudnych chwilach nie brakuje wyzwań – zarówno dla mieszkańców, jak i dla przedsiębiorców działających na terenach objętych katastrofą. Niestety, kryzys może stać się również okazją do nieuczciwych praktyk rynkowych, takich jak nieuzasadnione podnoszenie cen towarów i usług.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Tomasz Chróstny, wyraził stanowczą dezaprobatę dla takich działań. Zapowiedział również intensywne kontrole, mające na celu zidentyfikowanie przypadków nadużywania pozycji rynkowej przez przedsiębiorców. Jego zdaniem, w obliczu klęski żywiołowej, na rynku powinna dominować **empatia i solidarność**, a nie chęć wzbogacenia się na tragedii osób poszkodowanych.
Chęć wzbogacenia się na tragedii osób poszkodowanych przez powódź jest czymś porażającym i niedopuszczalnym. Nie chcemy utrudniać pracy przedsiębiorcom walczącym z powodzią i jej skutkami, będziemy jednak reagowali na wszelkie próby łamania prawa i wykorzystania sytuacji przez nieuczciwych przedsiębiorców. Obecnie potrzebna na rynku jest przede wszystkim empatia i solidarność, nie można wykorzystywać trudnego położenia powodzian** – powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Reakcja UOKiK na wzrost cen i zmowy rynkowe
W ramach swoich kompetencji, UOKiK będzie szczegółowo analizować wszelkie sygnały dotyczące wzrostu cen na obszarach dotkniętych powodzią. Szczególną uwagę poświęci sprawdzeniu, czy podwyżki wynikają z rzeczywistego wzrostu kosztów działalności, czy są efektem zmów cenowych lub wykorzystywania pozycji dominującej przez kluczowych uczestników rynku.
Zgodnie z obowiązującym prawem, porozumienia przedsiębiorców zmierzające do ustalenia cen towarów lub usług są zakazane. Także wykorzystywanie pozycji dominującej w celu narzucania wyższych cen jest niezgodne z przepisami. Przedsiębiorcom grożą surowe konsekwencje – kara finansowa może wynieść nawet do 10% rocznego obrotu.
Każda osoba, która podejrzewa stosowanie takich praktyk, może zgłosić swoje obawy do UOKiK. Specjalnie w tym celu udostępniono adres e-mail (sygnalista@uokik.gov.pl) oraz numer telefonu (22 55 60 560). Zgłoszenia można również kierować do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej, które będą wspierały działania UOKiK na lokalnych rynkach.
Intensywne kontrole Inspekcji Handlowej
Działania kontrolne będą wspierane przez Inspekcję Handlową, która, bez wcześniejszego informowania przedsiębiorców, podejmie kontrole w odpowiedzi na sygnały o możliwych naruszeniach. Podczas spotkania Prezesa UOKiK z szefami Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej z południowo-zachodniej Polski szczegółowo omówiono planowane kontrole, mające na celu zidentyfikowanie nieprawidłowości.
Prezes UOKiK zaapelował również do przedsiębiorców, szczególnie tych, którzy mają dominującą pozycję na rynku, o odpowiedzialność i solidarność w tych trudnych czasach.
Mieszkańcy terenów dotkniętych powodzią znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji. Dlatego apeluję do przedsiębiorców o uczciwość w działaniu i niewykorzystywanie tej tragedii. Biznes musi okazać solidarność i odpowiedzialność, w szczególności najwięksi uczestnicy rynku** – podkreślił Prezes UOKiK.
W obliczu kryzysu wywołanego przez powódź, działania UOKiK oraz Inspekcji Handlowej mają na celu ochronę konsumentów i przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom na rynku. W trudnych czasach ważne jest, aby przedsiębiorcy kierowali się nie tylko zyskiem, ale także odpowiedzialnością społeczną, a wszelkie próby wykorzystania sytuacji będą surowo karane.
Źródło: UOKiK, fot Ilu.
Komentarze