Jutro protest społeczny przeciwko budowie obwodnicy Piwnicznej. Będą utrudnienia w ruchu na rondzie Jana Pawła II

Jutro protest społeczny przeciwko budowie obwodnicy Piwnicznej. Będą utrudnienia w ruchu na rondzie Jana Pawła II

Jutro tj. 16 października Społeczny Komitet Gminy Piwniczna organizuje protest przeciwko inwestycji "Obwodnicy Piwnicznej". Na miejsce protestu wybrano rondo Jana Pawła II w Starym Sączu. Protestujący będą blokować ruch na rondzie w godz. 16.30 - 17.30.
 

Mieszkańcy będą protestować przeciwko planom utworzenia korytarza transportowego dla TIR-ów przez Dolinę Popradu tj. Stary Sącz, Barcice Dolne i Barcice.

 

Przypomnijmy. Przygotowane zostały trzy warianty obwodnicy Piwnicznej, które mają długości w zakresie od 2,0 do 2,5 km.

Wariant 1

Przebiega po wschodniej stronie miejscowości i rozpoczyna się na istniejącej DK87 od ronda w rejonie cmentarza. Następnie przechodzi wiaduktem nad linią kolejową oraz nad drogą w kierunku centrum Piwnicznej. Dalej przebiega łukiem między linią kolejową i rzeką Poprad. W rejonie stacji PKP przechodzi w estakadę, biegnącą nad: rzeką Poprad, kładką i równolegle nad ul. Kościuszki, dalej przechodzi bezpośrednio w tunel pod górą Mały Kicarz. Po stronie południowej wariant 1 włącza się do istniejącego przebiegu DK87. W tym miejscu zaprojektowano węzeł zapewniający relacje skrętne: z centrum Piwnicznej do Mniszka oraz relację odwrotną z Mniszka w kierunku centrum Piwnicznej.

Wariant 2

Przebiega po wschodniej stronie miejscowości i rozpoczyna się na istniejącej DK87 od ronda, w rejonie cmentarza, a następnie przechodzi wiaduktem nad linią kolejową oraz drogą w kierunku centrum miasta, po czym przebiega między linią kolejową i rzeką Poprad. W rejonie stacji PKP przechodzi nad drogą prowadzącą do kładki pieszej. Biegnąc łukiem dalej, pomiędzy linią kolejową i rzeką Poprad, przechodzi w obiekt inżynierski nad rzeką i ul. Kościuszki. Następnie obiekt przechodzi w drogę prowadzącą łukiem, w rozkopie, ponad Sanatorium Uzdrowiskowym „Limba”, gdzie włącza się do istniejącego przebiegu DK87. W tym miejscu zaprojektowano węzeł zapewniający skręt z centrum Piwnicznej do Mniszka oraz z Mniszka w kierunku centrum Piwnicznej.

Wariant 3

Przebiega po zachodniej stronie miasta i rozpoczyna się na istniejącej DK87, od ronda w rejonie cmentarza. Następnie wznosi się obiektem mostowym, przechodzącym w rozkop, łukiem prowadzącym w kierunku południowym. Po wyjściu z rozkopu przechodzi obiektem nad doliną, następnie bezpośrednio w tunelu pod górą Węgielnik, o długości ok. 470 m, prowadząc do wylotu po południowej stronie zbocza. W tym miejscu tunel przechodzi w estakadę nad ul. Daszyńskiego, linią kolejową i rzeką Poprad, która prowadzi obwodnicę do poziomu terenu, po zachodniej stronie szkoły. Dalej łukiem obwodnica włącza się do istniejącego układu drogowego, poprzez rondo.

 

W wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych proponowane warianty nie spotkały się z akceptacją mieszkańców Piwnicznej-Zdroju. Burmistrz Dariusz Chorużyk w lipcu br. wystosował list do Dyrektora Oddziału GDDKiA Oddział w Krakowie Tomasza Pałasińskiego, w którym poprosił o ponowną całościową analizę ewentualnych wariantów związanych z budową obwodnicy Piwnicznej-Zdroju.

 

Największy konflikt generują te warianty, które ingerują w tę część Piwnicznej Zdroju, która jest częścią uzdrowiskową. Wariant, który omija część uzdrowiskową, też nie uzyskał akceptacji przez mieszkańców, którzy sąsiadują bezpośrednio z inwestycją, a ponadto sprzeciw społeczny budzi konieczność wyburzenia budynków mieszkalnych, dlatego należy to uszanować. (...) Przebieg drogi krajowej nr 87 przez Rynek w Piwnicznej-Zdroju uniemożliwia skierowanie ruchu samochodów ciężarowych, jak i tirów przez tę część miasta. (...) Ewentualna obwodnica Piwnicznej-Zdroju jest potrzebna, ale nie można jej budować kosztem mieszkańców i uzdrowiska - czytamy w liście burmistrza.

 

W sprawie budowy obwodnicy Piwnicznej-Zdroju interpelował do Ministerstwa Infrastruktury poseł Patryk Wicher.

 

Chodzi o trudności w uzyskaniu porozumienia społecznego w kwestii przebiegu tej trasy oraz o plany włączenia tej inwestycji w szersze działania, które mogą spowodować dalsze konflikty lokalne i niekorzystne skutki uboczne dla regionu.

 

Temat ruchu tranzytowego w Dolinie Popradu to temat w którym postanowiłem pomóc, aby ostateczny efekt był jak najbardziej korzystny dla komunikacji i ekologii - informuje Patryk Wicher.

 

Fot. UMSS

Zobacz Również

Komentarze


Zaloguj sie aby komentować