MEN o bezpiecznym rozpoczęciu nowego roku szkolnego 2020/2021 w warunkach epidemii

MEN o bezpiecznym rozpoczęciu nowego roku szkolnego 2020/2021 w warunkach epidemii
MEN o bezpiecznym rozpoczęciu nowego roku szkolnego 2020/2021 w warunkach epidemii

Bezpieczne rozpoczęcie nowego roku szkolnego 2020/2021 w warunkach epidemii to główny temat dzisiejszej konferencji prasowej szefa MEN.

Minister Dariusz Piontkowski przypomniał o działaniach Ministerstwa Edukacji Narodowej związanych z powrotem uczniów do zajęć stacjonarnych. Podkreślił również, że Ministerstwo Zdrowia przekaże szkołom ponad 50 mln maseczek, 5 mln litrów płynów do dezynfekcji oraz blisko 75 tys. termometrów bezdotykowych. Minister Edukacji Narodowej zaznaczył, że jedynie 12 placówek pracowało w trybie mieszanym, a w 47 przypadkach w skali całego kraju nauka była realizowana w trybie zdalnym.

– Niemal 100 proc. szkół funkcjonuje w trybie stacjonarnym – poinformował w czwartek Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski. Szef MEN podkreślił, że ostatnie tygodnie były czasem intensywnych przygotowań do rozpoczęcia roku szkolnego. To szereg wytycznych, regulacji prawnych, materiałów i działań informacyjnych kierowanych zarówno do dyrektorów, jak i uczniów oraz rodziców. To także wsparcie ze strony Ministerstwa Zdrowia, które przekaże do szkół ponad 50 mln maseczek i 5 mln litrów płynów do dezynfekcji. Do szkół trafi także blisko 75 tys. termometrów bezdotykowych.

Minister Edukacji Narodowej zaznaczył, że wytyczne przygotowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Zdrowia oraz Główny Inspektorat Sanitarny mają elastyczny charakter i pozwalają dyrektorom szkół na stworzenie wewnętrznych regulaminów odpowiedni do warunków panujących w danej szkole.

 – Te wytyczne, zasady muszą być na tyle elastyczne, by dyrektorzy mogli dopasować je do warunków panujących w konkretnej szkole i do stanu zagrożenia epidemicznego. Widzimy, że przytłaczająca większość dyrektorów bardzo dobrze sobie z tym poradziła. Mówiliśmy także, że dyrektorzy mają prawo do tego, by w szczególnych sytuacjach większego zagrożenia epidemicznego, bądź niekorzystnych warunków lokalowych wprowadzić jakieś dodatkowe obostrzenia. I z tego, co wiemy, część dyrektorów szkół się na to zdecydowała  – dodał szef MEN.

Minister edukacji podziękował również dyrektorom szkół za przygotowania do bezpiecznego powrotu do szkół oraz wsparcie uczniów, nauczycieli i rodziców.

–  Dziękuję dyrektorom, którzy znając swoje placówki, potrafili stworzyć przepisy pozwalające bezpiecznie i w sposób zorganizowany wrócić dzieciom do szkoły. Dziękuję za wsparcie uczniów, rodziców i nauczycieli.

Szef MEN podkreślił, że jednym z elementów przygotowań do bezpiecznego powrotu do szkół były spotkania przedstawicieli inspekcji sanitarnej z dyrektorami szkół, które organizowali kuratorzy oświaty. W sumie odbyło się 465 spotkań w całym kraju, w których udział wzięło 27 563 dyrektorów. Podczas spotkań przedstawiciele inspekcji sanitarnej przekazywali dyrektorom bezpośrednie numery telefonów do szybkiego kontaktu w przypadku pojawienia się sytuacji zagrożenia epidemicznego.

1 września ponad 4 mln 600 tys. uczniów z ok. 22 tys. szkół rozpoczęło zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w roku szkolnym 2020/2021. W szkołach podstawowych będzie uczyło się ponad 3 mln uczniów, w tym w klasach I ok. 367 tys. dzieci, a w szkołach ponadpodstawowych (liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach I i II stopnia oraz szkołach przysposabiających do pracy) ok. 1,5 mln uczniów. W szkołach policealnych nowy rok szkolny rozpoczęło ponad 190 tys. słuchaczy, a w szkołach dla dorosłych (podstawowych i liceach) ok. 120 tys. słuchaczy.

Wtorek, 1 września br. był również pierwszym dniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla ok. 1 mln 450 tys. dzieci w wieku 3-6 lat, w prawie 22,5 tys. przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego.

Uczniowie, nauczyciele, dyrektorzy i rodzice czekali na ten moment. Przez całe wakacje resort przygotowywał się do uruchomienia szkół i placówek w trybie stacjonarnym, dając jednocześnie dyrektorom narzędzia do przejścia w tryb mieszany lub zdalny, jeśli w danej szkole pojawi się zagrożenie epidemiczne i powiatowa inspekcja sanitarna wyda pozytywną opinię dotyczącą zmiany trybu pracy szkoły.  

We wtorek, 1 września niemal we wszystkich szkołach i placówkach oświatowych zajęcia odbyły się w trybie stacjonarnym. Wystąpiły pojedyncze przypadki związane z nałożoną kwarantanną na pracowników szkoły (np. powiat limanowski) albo opóźnieniami wynikającymi z przedłużającym się remontem pomieszczeń szkolnych (np. powiat wołomiński).

Wczoraj, 2 września, zgodnie z informacjami uzyskanymi od kuratorów oświaty na podstawie danych od dyrektorów, na ponad 48,5 tys. szkół i przedszkoli, w trybie mieszanym pracuje jedynie 12 placówek (tj. 0,02 %.). W 47 przypadkach w skali całego kraju nauka realizowana jest w trybie zdalnym (tj. 0,1 %). To zgłoszenia dotyczące placówek, w których powiatowa inspekcja sanitarna – po szczegółowym przeanalizowaniu sytuacji – wydała pozytywną zgodę na pracę szkoły w innym, niż stacjonarny tryb nauki. 

Sytuacja w szkołach i placówkach będzie na bieżąco monitorowana, bo bezpieczeństwo uczniów, rodziców, dyrektorów szkół i nauczycieli jest najważniejsze.

 

Źródło i fot. MEN