Miasto szkoli nauczycieli jak wspierać uzdolnione dzieci

Miasto szkoli nauczycieli jak wspierać uzdolnione dzieci
Miasto szkoli nauczycieli jak wspierać uzdolnione dzieci

Dzisiaj w sali reprezentacyjnej sądeckiego ratusza odbyła się konferencja dla nauczycieli oraz rodziców zainteresowanych rozwijaniem uzdolnień technicznych dzieci.

 

O szczegółach spotkania opowiedzieli dzisiaj na konferencji prasowej wiceprezydent Magdalena Majka oraz dr Jan Amos Jelinek z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

 

Na początek wiceprezydent przypomniała o zeszłorocznej konferencji dla wychowawców przedszkoli oraz dla nauczycieli wychowania początkowego. Jej celem było przedstawienie programu wspomagania dzieci uzdolnionych matematycznie w rozwijaniu ich uzdolnień. Podczas tej konferencji wykład wygłosiła prof. zw. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

 

Po jej zakończeniu uczestnicy zostali zaproszeni do zapisywania się na szkolenie, które ma przygotować nauczycieli do wprowadzenia do programów nauczania nowych innowacyjnych metod, które pozwolą wszystkim dzieciom uzdolnionym lepiej uczyć się, przyswajać treści oraz rozwijać swoje zdolności. Zaintersowanie tamtym programem było bardzo duże. W konferencji wzięło wtedy udział około 100 osób, z czego ponad 80 zgłosiło chęć udziału w tym szkoleniu. Grupa 27 osób rozpoczęła dzisiaj takie szkolenie.

 

Mam nadzieję, że już od września tego roku, czyli od nowego roku szkolnego ta metoda pracy, którą proponuje pani profesor będzie wprowadzana w kilku sądeckich i podsądeckich szkołach - powiedziała wiceprezydent Magdalena Majka.

 

Dzięki temu, że Urząd Miasta ma wsparcie ze strony fundacji Newag, która finansuje wszystkie działania związane z wprowadzaniem tych metod nauczania, to miasto może pozwolić sobie na uruchomienie kolejnej ścieżki.

 

Tym  razem pomyśleliśmy o wychowaniu technicznym. Chcielibyśmy, żeby nauka techniki w szkołach już od przedszkola odbywała się w sposób, który będzie ciekawszy, a z drugiej strony pozwoli dzieciom lepiej przygotować się do życia w otaczającym świecie - kontynuowała. 

 

Podczas spotkania wykładowca dr Jan Amos Jelinek przedstawił najważniejsze założenia programu.

 

Nie ma podobnego w Polsce projektu edukacyjnego, który miałby być zakrojony na tak dużą skalę. Chodzi o objęcie edukacją techniczną dzieci najmłodsze. Od 10 lat zajmuję się edukacją techniczną dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych i z moich badań wynika, że edukacja techniczna w Polsce nie istnieje.

 

Doktor Jan Amos Jelinek wyraził nadzieję, że to się zmieni, a projekt, który będzie realizowany w Nowym Sączu w tym pomoże.

 

Liczę na to, że zmiana, którą zaczynamy w Nowym Sączu, dzięki temu projektowi, programowi, to się zmieni. Mam nadzieję, że ten innwoacyjny progam stanie się przyczyną do tego, że będzie to dobra zmiana, w kierunku tego, żeby nasze dzieci stały się bezpieczniejsze w otoczeniu, świadomie korzystały z urządzeń i w przyszłości lepiej sobie radziły.

 

Wykładowca wyjaśnił też dlaczego tak ważne jest, aby edukacja techniczna była wprowadzana już na etapie przedszkoli oraz klas 1-3.

 

Edukacja techniczna powinna być wprowadzana już od samego początku rozwoju dziecka. To bardzo ważne, bo dziecięce uzdolnienia techniczne ujawniają się już bardzo wcześnie.

 

Podczas dzisiejszego brefingu dr Jan Amos Jelinek w kilku zdaniach wyjaśnił na czym polega jego koncepcja.

 

Przygotowałem koncepcję wspomagania dzieci w zakresie uzdolnień z zakresu technik małych dzieci. Ten projekt polega na tym, aby nie pokazywać dzieciom urządzeń takimi jakimi są, czyli nie pokazywać takiego urządzenia jak wentylator, odkurzacz, suszarka tylko dochodzić do tego odkrycia na zasadzie rozwiązywania problemów. Powinniśmy zapoznawać dzieci z rdzeniem tego urządzenia, a dopiero później, gdy ono zrozumie co go stanowi, to wtedy można opowiadać o dodatkowych funkcjach tego urządzenia. Dzieci powinny poznawać technikę w sposób ustrukturalizowany. Dzisiejsze urządzenia są ze sobą ściśle powiązane.

 

Miasto chce przeszkolić nauczycieli do końca czerwca, a naukę ze wspomaganiem dzieci zacząć od września. Zajęcia tego typu mają się odbywać podczas normalnych lekcji w szkole.