Newag dostarczy 7 nowych pociągów typu Impuls 2 dla Kolei Małopolskich oraz POLREGIO

Newag dostarczy 7 nowych pociągów typu Impuls 2 dla Kolei Małopolskich oraz POLREGIO
Newag dostarczy 7 nowych pociągów typu Impuls 2 dla Kolei Małopolskich oraz POLREGIO

26 czerwca Witold Kozłowski – Marszałek Województwa Małopolskiego i Łukasz Smółka – Wicemarszałek Województwa Małopolskiego podpisali umowę z NEWAG S.A. na zakup 7 nowych czteroczłonowych pociągów typu Impuls 2.

Przedmiotem umowy jest również kompleksowa usługa serwisowo-utrzymaniowo-naprawcza pojazdów przez okres 5 lat. Nowy tabor będzie przeznaczony do obsługi połączeń aglomeracyjnych przez dwóch przewoźników: Koleje Małopolskie Sp. z o. o. oraz POLREGIO Sp. z o. o.

Wartość zamówienia to ponad 190 mln zł (z uwzględnieniem prawa opcji do zakupu dwóch dodatkowych pociągów i części zamiennych). Inwestycja jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Wykonawca w ramach umowy musi zapewnić także licencję na oprogramowanie i dokumentację techniczną, przeszkolenie pracowników operatora oraz gwarancję. Pierwsze dwa pociągi mają zostać dostarczone w terminie do 16 miesięcy od dnia zawarcia umowy, natomiast odbiór ostatniego pojazdu ma nastąpić do 22 miesięcy.

Elektryczny Zespół Trakcyjny Impuls 2 wyróżnia się funkcjonalnością oraz zastosowaniem zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Projektując pociąg konstruktorzy szczególną uwagę zwrócili na bezpieczeństwo. Kabina maszynisty podporządkowana została w stu procentach ergonomii pracy. Specjalnie zaprojektowany pulpit rozbudowany dookoła fotela maszynisty pozwala na dostrzeżenie obiektów znajdujących się w bliskiej odległości od czoła pociągu.

Nowa flota pojazdów będzie dostosowana do potrzeb wszystkich grup pasażerów, zarówno osób o ograniczonej możliwości poruszania się, ale także rodzin, dzieci, kobiet w ciąży, seniorów, osób z ciężkim bagażem, a także obcokrajowców.

Pociągi będą wyposażone w urządzenia typu rampa oraz windy automatyczne umożliwiające wejście i wyjście osób o ograniczonej mobilności, a także przystosowane do przewozu rowerów. Wszystkie przyjęte rozwiązania spełniają wymagane normy oraz pozwalają w pełni wykorzystać możliwości posiadanej infrastruktury torowej i sieciowej przy jednoczesnym dbaniu o środowisko oraz zachowaniu komfortu i bezpieczeństwa pasażerów.

W pierwszej kolejności nowo zakupiony tabor zostanie skierowany do świadczenia usług przewozowych na następujących trasach:

1) trasy obsługiwane przez Koleje Małopolskie Sp. z o.o.
• SKA2: Skawina - Kraków Gł. - Sędziszów
• SKA3: Kraków Gł. - Tarnów
• Kraków Gł. - Nowy Sącz/Krynica Zdrój

2) trasa obsługiwana przez POLREGIO Sp. z o.o.:
• Kraków Gł. - Katowice

Ponadto, w celu optymalnego wykorzystania nowego taboru, nie wyklucza się, że zostanie on użyty na innych trasach SKA w obszarze aglomeracji miejskiej/miejskich oraz poza nimi, tj. SKA1: Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Gł. - Kraków Lotnisko, jak również trasach, które mogą powstać w przyszłości, jako rozwój oferty pociągów SKA i tras komplementarnych do SKA, w szczególności do Chrzanowa, Oświęcimia, Wadowic czy Zakopanego.

W wydarzeniu uczestniczyli także: posłowie na Sejm - Arkadiusz Mularczyk, Wiesław Janczyk, Patryk Wicher, senator Wiktor Durlak, radne województwa - Jadwiga Wójtowicz i Marta Mordarska, prezes zarządu NEWAG S.A. Zbigniew Konieczek oraz wiceprezes zarządu Józef Michalik,prezes zarządu Kolei Małopolskich sp.z o.o. Bogdan Kondratowicz oraz wiceprezes zarządu Tomasz Warchoł, a także Andrzej Siemieński - dyrektor Małopolskiego Oddziału Przewozów Regionalnych.

Nowe pociągi wyjadą na małopolskie tory w 2022 roku. Projekt jest współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

 

Źródło i fot. UMWM