Nowe Griffiny dla PKP Intercity wyjeżdżają na tory

Nowe Griffiny dla PKP Intercity wyjeżdżają na tory
Nowe Griffiny dla PKP Intercity wyjeżdżają na tory

Inwestycje PKP Intercity nie zwalniają tempa. Flota przewoźnika wzbogaciła się właśnie o 20 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych, które dla PKP Intercity produkuje sądecka firma NEWAG. Oznacza to realizację podstawowej, wartej ponad 367 mln zł brutto, części umowy.

 

Pierwsze lokomotywy elektryczne serii EU160 Griffin przewoźnik odebrał na początku bieżącego roku. Obecnie flota PKP Intercity została wzmocniona już 20 nowymi pojazdami. Tym samym ich producent – firma NEWAG z Nowego Sącza – zrealizował podstawową część podpisanej w maju 2018 roku umowy, która we wrześniu ubiegłego roku została rozszerzona o 10 dodatkowych pojazdów w tzw. prawie opcji. Wartość kontraktu obejmującego dostawę łącznie 30 lokomotyw wzrosła wówczas z 367,6 mln zł brutto do 551,4 mln zł brutto. Zgodnie z umową pozostałych 10 Griffinów trafi do PKP Intercity jeszcze w tym roku.

Producent w ramach kontraktu przeprowadza szkolenia dla pracowników wskazanych przez PKP Intercity w zakresie obsługi pojazdów, świadczenia usług ich utrzymania na drugim, trzecim i czwartym poziomie oraz świadczenia usług gwarancyjnych na naprawę lokomotyw na czwartym poziomie utrzymania. Zakup 20 pojazdów w ramach zamówienia podstawowego jest elementem projektu „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” i jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, projekt „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0023/17-00]. Wartość przyznanego dofinansowania dla zadania zakupu nowych elektrowozów wyniosła 79 132 679,97 zł.

20 nowych lokomotyw od początku lipca br. poprowadzi pociągi:

TLK Kiev Express relacji Warszawa – Kijów – Warszawa na odcinku Warszawa – Dorohusk – Warszawa;
IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zbąszynek – Warszawa;
IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
TLK Staszic relacji Warszawa – Kołobrzeg – Warszawa;
IC Noteć relacji Warszawa – Piła – Warszawa;
IC Czartoryski relacji Lublin – Zbąszynek – Lublin;
TLK Zamoyski relacji Piła – Lublin – Piła;
TLK Chełmianin relacji Warszawa – Chełm – Warszawa;
TLK Kochanowski relacji Chełm – Bydgoszcz – Chełm;
TLK Mierzeja relacji Lublin – Kołobrzeg – Lublin na odcinku Kołobrzeg – Bydgoszcz – Kołobrzeg (sezonowy);
TLK Wetlina na odcinku Poznań – Lublin – Poznań (sezonowy);
TLK Latarnik na odcinku Poznań – Białystok – Poznań (sezonowy);
TLK Warta relacji Warszawa – Poznań – Warszawa.
Nowe lokomotywy rozwijają prędkość do 160 km/h. Pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Pojazdy serii EU160 Griffin to także najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce.

Lokomotywy elektryczne Griffin spełniają wymagania rygorystycznych, europejskich przepisów Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności. Pojazdy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu pierwszego i drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach i spełnia wymagania IV pakietu kolejowego Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, którego przepisy zaczną obowiązywać od 31 października 2020 r. Lokomotywy posiadają również system zdalnej diagnostyki, który pozwala na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.

Zakup 30 nowoczesnych lokomotyw to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.

 

Źródło i fot. NEWAG