Przez fałszywe wiadomości związane z epidemią możesz stracić oszczędności

Przez fałszywe wiadomości związane z epidemią możesz stracić oszczędności
Przez fałszywe wiadomości związane z epidemią możesz stracić oszczędności

Komenda Główna Policji oraz Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ostrzegają przed fałszywymi informacjami dotyczącymi epidemii koronawirusa nakłaniającymi klientów wszystkich banków polskich do dokonywania transakcji finansowych.

 

Cyberprzestępcy wysyłają oszukańcze ogłoszenia związane np. z potrzebą zapłaty za szczepionkę przeciwko koronawirusowi, czy przejęciem przez NBP środków klientów zdeponowanych w bankach jako tzw. „rezerw krajowych NBP”.

 

Przestępcy podszywają się pod instytucje zaufania publicznego takie jak banki, urzędy państwowe, centralne oraz lokalne.

 

W fałszywych wiadomościach znajdują się linki prowadzące do stron przestępców. Mają one na celu wyłudzanie loginów i haseł do bankowości internetowej, a także kodów autoryzacyjnych dających możliwość zatwierdzenia przelewów na rachunek przestępców.

 

Przykład fałszywej wiadomości sms:

Przykład fałszywej strony internetowej:

Brak ostrożności w wyżej wymienionych sytuacjach może skutkować utratą oszczędności. Ponadto, nieświadomi konsumenci ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych.

 

Policjanci przestrzegają. Jedynymi i prawdziwymi źródłami informacji są komunikaty przekazywane przez służby lub te zamieszczane na oficjalnych stronach internetowych. W związku z epidemią koronawirusa, na bieżąco komunikaty przekazują również przedstawiciele najwyższych władz Państwa w mediach masowych.


W pasku przeglądarki powinniśmy zawsze sprawdzić czy adres internetowy strony zgadza się z adresem strony naszego banku. Jeśli jest on inny niż zwykle, nie logujmy się na tej stronie i nie podawajmy tam swoich danych. O każdej tego typu nieprawidłowości powinniśmy powiadomić swój bank.


Starajmy się zawsze czytać bardzo uważnie treść każdego SMSa z kodem autoryzacyjnym lub treść komunikatu autoryzacyjnego przesłanego za pośrednictwem bankowej aplikacji mobilnej. Jeśli nasz bank to umożliwia zamieńmy SMSy na autoryzację za pośrednictwem aplikacji mobilnej.


Jeśli podejrzewamy, że jesteśmy ofiarą internetowego oszustwa, musimy to jak najszybciej zgłosić do naszego banku, na Policję, a następnie zespołowi reagowania na incydenty CERT.PL (pod adresem https://incydent.cert.pl/). Wskazane powyżej instytucje przekażą nam informacje na temat tego co dalej powinniśmy robić.

 

Źródło: Komenda Główna Policji / FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP