Techniki efektywnego uczenia się

Techniki efektywnego uczenia się

Kiedy zaczynasz naukę pamiętaj, że Twój mózg potrzebuje odpowiedniej rozgrzewki. Analogicznym przykładem do powyższego stwierdzenia jest aktywność sportowców. By osiągnąć wysokie końcowe wyniki w danej dyscyplinie muszą wcześniej odpowiednio się przygotować. Naukowcy udowodnili, że nasz mózg również musi nastawić się na naukę. W pierwszym kwadransie pracy nie uzyskamy optymalnego przygotowania do wysiłku intelektualnego.

 

Proponujemy rodzicom i dzieciom krótką instrukcję jak zorganizować efektywnie naukę:

  • Zorganizuj swoje miejsce pracy w sposób uporządkowany (wyeliminuj wszystkie rozpraszające Cię elementy, np. wyłącz telefon), pamiętaj o dobrym oświetleniu i przewietrzonym pomieszczeniu. Miej na biurku wodę do picia (wszelkiego rodzaju energetyki są szkodliwe), mile widziana smaczna zdrowa przekąska.
  • Zaczynaj naukę o podobnych porach, pamiętając, że najkorzystniejsze są godziny dopołudniowe,  oczywiście po dobrze przespanej nocy (minimum 8 godzin snu; szczególnie dla uczniów w wieku szkolnym cenny jest sen przed godziną 24.00).
  • Dla dobrej koncentracji najkorzystniejsze będzie jeżeli zorganizujesz swoją naukę w sposób urozmaicony.
  • Odrabianie zadań najlepiej rozpoczynać od przedmiotów lub zadań o średnim poziomie trudności, przechodząc kolejno do ćwiczeń bardziej zaawansowanych.
  • Decydując jaką przyjąć formę nauki, trzeba pamiętać iż wybór zależy od sposobu, w jaki wiedza będzie przez nauczyciela sprawdzana (jeśli będzie to odpowiedź ustna, wówczas materiał trzeba powtórzyć ustnie, jeśli kontrola wiadomości będzie w formie pisemnej, bardziej skuteczne jest przećwiczenie odpowiedzi pisemnych).
  • Ucząc się w domu należy pamiętać o konieczności robienia przerw (najbardziej efektywnie przebiega praca, jeśli uczymy się około 30-45 minut i robimy krótką 5-10 minutową przerwę).
  • Najszybciej zapamiętujemy w sposób „polisensoryczny", czyli angażując wszystkie zmysły (patrząc, słuchając, notując, rysując, powtarzając na głos z pamięci zapamiętane informacje, opowiadając komuś o tym, czego się uczymy). Istnieją również specjalne metody, takie jak: mnemotechniki, mapy myśli, które można wykorzystywać dla lepszego zapamiętywania nowych informacji.
  • Bardzo ważne jest, aby pracować systematycznie, to pomoże w utrwaleniu wiedzy, niwelując tym samym powstawanie braków w wiadomościach szkolnych.
  • Rodzice ustalcie z dziećmi jasne reguły obowiązujące w domu dotyczące: podziału obowiązków domowych, w tym odrabiania zadań oraz czasu korzystania z telewizji i komputera.
  • Rodzicom zaleca się monitorowanie samopoczucia dzieci i odnajdywanie równowagi pomiędzy nauką a wypoczynkiem, pamiętajcie aby unikać piętrzenia obciążeń. 
  • Rodzice powinni zadbać aby dzieci w przerwie pomiędzy blokami nauki wykonywały ćwiczenia ruchowe poprawiające ogólną kondycję psychofizyczną dzieci  i tym samym usprawniające połączenia mózgowe np. wykonywanie ruchów naprzemiennych, ćwiczenia oddechowe.
  • Rodzice powinni umiejętne mobilizować  swoje dzieci do nauki, rozumieć i doceniać ich wysiłek i motywację, ale również wspierać w razie niepowodzeń (sukces niejednokrotnie przychodzi po wielu porażkach).
  • Rodzice powinni pozostawać w zdalnym kontakcie z nauczycielami, wspólnie wypracowywać skuteczne sposoby motywowania i rozwoju dzieci.

 

Aktywność fizyczna w czasie przerwy w nauce. Dlaczego potrzebujesz ruchu?


Codzienne, wielogodzinne przebywanie dziecka w pozycji siedzącej jest czynnikiem szkodliwie wpływającym na rozwój organizmu. Praca umysłowa oraz siedzenie w bezruchu przez długi czas często w niedostosowanej, niewygodnej pozycji, sprawia że dziecko szybko się męczy, na skutek czego przybiera nieprawidłową postawę ciała, garbi się i pochyla. Ponadto obciążona jest ręka (pisanie, rysowanie – niestety, w tę pracę zaangażowana jest tylko jedna z rąk), zmysł słuchu i wzroku. Efektem tego jest gorsza praca dziecka i słabsze przyswajanie przez niego informacji. Aby zapobiec tym negatywnym zjawiskom, należy wprowadzać ćwiczenia ruchowe. Taka aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ zarówno na rozwijający się organizm jak i efektywność jego pracy umysłowej. 

 

Kilkuminutowe przerwy w nauce powinny być stosowane codziennie, kilkakrotnie w ciągu każdego dnia.

 

Niektóre z celów ćwiczeń ruchowych śródlekcyjnych:

  • przeciwdziałanie negatywnym skutkom znużenia i zmęczenia,
  • pobudzenie układu krążenia i układu oddechowego, 
  • korekcja postawy poprzez wszechstronnie zaangażowanie układu kostno-stawowo-mięśniowego, kształtowanie nawyku prawidłowej postawy,
  • odciążenie analizatora wzrokowego i słuchowego,
  • kształtowanie trwałego nawyku stosowania aktywnego wypoczynku.


Wspomniana aktywność powinna opierać się m.in. na ćwiczeniach angażujących:

  • mięśnie szyi – których celem jest prawidłowe ustawienie głowy i kształtowanie naturalnych krzywizn kręgosłupa,
  • mięśnie ramion i kończyn górnych – wymachy, wyprosty i krążenia wykonywane w różnych kierunkach i w różnym tempie, 
  • mięśnie tułowia w różnych płaszczyznach – ćwiczenia korygujące  postawę, zwiększające gibkość i elastyczność kręgosłupa (np. skłony w przód i w tył, skłony boczne, skręty),
  • mięśnie kończyn dolnych – chód, bieg, podskoki jednonóż i obunóż, kroki taneczne, specjalne ćwiczenia zapobiegające płaskostopiu,
  • układ oddechowy - ćwiczenia oddechowe  mające na celu zwiększenie pojemności płuc i ich wentylację. 

 

Przykłady ćwiczeń:
Postawa zasadnicza, RR na biodrach, 

  • zgięcie głowy, powrót

Postawa zasadnicza, RR w górze, 

  • skłon tułowia w przód, powrót

Postawa, dłonie oparte o blat stolika, 

  • przysiad, powrót

Postawa NN w rozkroku, ćwiczący trzyma książkę, 

  • skręt tułowia w prawo, powrót, skręt tułowia w lewo, powrót

Postawa, NN w lekkim rozkroku, RR swobodnie, 

  • wdech - wspięcie na palce wznos RR przodem w górę,
  • wydech - skłon w przód.

 

Analizując obecną trudną sytuację, z którą wszystkim nam przyszło się zmierzyć pamiętajmy o wzajemnej życzliwości, trosce i empatii bez, których to będzie nam ciężko stworzyć odpowiedni klimat rodzinny i właściwe relacje z nauczycielami pracującymi w zdalnej formie. Pamiętajmy, że nauczyciele także są w nowej sytuacji, dlatego wykażmy względem nich zrozumienie i wsparcie zgodnie współpracując z nimi na wielu płaszczyznach.

 

Autorzy:                
dr Katarzyna Zwolińska-Mirek
dr Elżbieta Cygnar
mgr Aneta Małecka-Poręba
Instytut Kultury Fizycznej PWSZ w Nowym Sączu i Powiatowa Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Nowym Sączu, Fot. ilustracyjna

Zobacz Również

Komentarze


Zaloguj sie aby komentować