Ekologia i dostępność w jednym. Małopolskie Linie Dowozowe wzorem dla Polski

Eksperci podczas Krynica Forum 2025 dyskutowali, czy ekologiczny transport może być jednocześnie tani i dostępny dla mieszkańców mniejszych miejscowości. W centrum uwagi znalazły się Małopolskie Linie Dowozowe, które stanowią wzór dobrze zorganizowanej komunikacji publicznej w regionie.

Ekologia i dostępność w jednym. Małopolskie Linie Dowozowe wzorem dla Polski

W trzecim dniu Krynica Forum 2025 odbyła się dyskusja „Transport: Czy ekologiczne znaczy tańsze?”, podczas której eksperci zastanawiali się, jak pogodzić troskę o środowisko z zapewnieniem regularnych połączeń komunikacyjnych w przystępnej cenie. Jako wzór dobrze zorganizowanej sieci transportowej wskazywano Małopolskie Linie Kolejowe i Małopolskie Linie Dowozowe.

W panelu udział wzięli Poseł na Sejm RP Paulina Matysiak, Krystian Zieliński – Dyrektor Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego oraz Maciej Mysona – Dyrektor Rozwoju Biznesu w TOR Zespół Doradców Gospodarczych. Dyskusję prowadził Jakub Kucharczyk, Dyrektor ds. Miast i współgospodarz podcastu „Międzymiastowo”.

Paneliści omawiali m.in. rozwój Małopolskich Linii Dowozowych i ich wpływ na środowisko, koszty transportu ekologicznego, który wciąż może współistnieć z pojazdami spalinowymi, a także organizację transportu w sytuacjach kryzysowych, takich jak wojna. Poruszono też rolę samorządów w transformacji transportu zbiorowego oraz różnice w kosztach utrzymania transportu spalinowego i ekologicznego.

Małopolskie Linie Dowozowe zaczynały od połączeń autobusowych do stacji kolejowych, a od 2022 roku systematycznie rozbudowywały sieć, stając się w wielu gminach głównym organizatorem komunikacji do większych ośrodków. Obecnie obejmują 57 linii w 111 gminach i przewożą rocznie 6 milionów pasażerów. Oferta MLD jest współtworzona i dostosowywana przez samorządy, a docelowo planowane jest uruchomienie połączeń autobusowych we wszystkich gminach Małopolski. System gotowy jest także na wprowadzenie od 2026 roku w Krakowie Strefy Czystego Transportu.

„Przykład Małopolskich Linii Dowozowych pokazuje, że transport może być tańszy dla pasażera, jeśli chodzi o ceny biletów. Dla organizatorów jednak utrzymanie ekologicznego transportu jest kosztowne, a w sytuacjach kryzysowych konieczne będzie umożliwienie zakupu autobusów spalinowych spełniających odpowiednie normy” – podkreślił Krystian Zieliński.

Maciej Mysona dodał, że w skali kraju MLD wyróżniają się pod względem organizacji publicznego transportu zbiorowego. „Pokazuje to, że dobry model jest możliwy, jeśli istnieje wola. Prawo powinno wspierać samorządy, a nie ograniczać ich działania, także w zakresie ekologicznego transportu” – stwierdził.

Poseł Paulina Matysiak zwróciła uwagę, że priorytetem samorządów powinno być likwidowanie wykluczenia komunikacyjnego, dopiero w drugiej kolejności – dbałość o ekologię. „Transport ma dawać mieszkańcom mniejszych miejscowości realne szanse. Wykluczenie komunikacyjne dotyka też dzieci i młodzież. Brak dojazdu do szkół średnich skutkuje tym, że młodzież rezygnuje z edukacji w wybranej placówce” – mówiła.

Dyskusja odbyła się w ramach trzeciego dnia Krynica Forum 2025 – jednego z najważniejszych wydarzeń polityczno-gospodarczych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Tegoroczna edycja odbywała się pod hasłem „O Polsce na poważnie” i obejmowała kilkadziesiąt paneli tematycznych poświęconych m.in. adaptacji Małopolski do zmian klimatycznych, zintegrowanej gospodarce wodnej, walce z wykluczeniem komunikacyjnym oraz rozwojowi infrastruktury transportowej.

Źródło: Fot. UMWM

Zobacz Również

Komentarze


Zaloguj sie aby komentować