Historia w trójwymiarze. Suknia koronacyjna z Tuchowa zrekonstruowana przez studenta ANS. Trafi do muzeum
Studenci Wydziału Nauk Inżynieryjnych Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Sączu od lat przyzwyczajają nas do niebanalnych pomysłów i nowatorskich rozwiązań w realizacji swoich prac dyplomowych. Prace, które łączą technologię, inżynierię i pasję do historii, zaskakują swoją oryginalnością i użytecznością. Jednym z najbardziej interesujących projektów tegorocznych absolwentów była praca Mirosława Skrzypca, który obronił swoją inżynierską pracę pt. „Opracowanie metodyki rekonstrukcji zabytków z wykorzystaniem technologii szybkiego prototypowania na przykładzie płaskorzeźby – sukni z obrazu MB w Tuchowie”. Projekt, który może zmienić sposób myślenia o rekonstrukcji zabytków, przyciągnął uwagę nie tylko komisji egzaminacyjnej, ale również historyków i pasjonatów sztuki.



Rekonstrukcja zabytków z pomocą nowoczesnych technologii
Mirosław Skrzypiec, student kierunku Zarządzanie i inżynieria produkcji, podjął się niezwykle ambitnego zadania – rekonstrukcji zniszczonej sukni z obrazu Matki Bożej Tuchowskiej. Obraz, upamiętniający koronację ikony w 1904 roku, znajduje się w Muzeum Misyjnym Redemptorystów przy Sanktuarium Matki Bożej w Tuchowie. W wyniku działań wojennych i czasu, suknia na obrazie uległa zniszczeniu, jednak jej rekonstrukcja stała się celem inżynierskiej pracy dyplomowej Mirosława.
„Chciałem, aby moja praca nie była tylko sztuką dla sztuki, ale miała praktyczne zastosowanie. Była to okazja, by połączyć historię z nowoczesną technologią” – opowiada Mirosław Skrzypiec, wyjaśniając, jak doszło do podjęcia tego unikalnego tematu. Pomysł pojawił się dwa lata temu, podczas zwiedzania muzeum, kiedy to opiekun obiektu, ojciec redemptorysta, wyraził życzenie odtworzenia sukni z obrazu. To zdanie zapadło w pamięci Mirosława, który postanowił podjąć wyzwanie.
Od pomysłu do realizacji – krok po kroku
Rekonstrukcja sukni nie była prostym zadaniem. Skrzypiec rozpoczął swoją pracę od poszukiwań dokumentów i fotografii, które mogłyby posłużyć jako wzorce. Udało mu się odnaleźć dwie fotografie sukni, a także natrafić na artykuł naukowy dotyczący historii koronacji obrazu, który ułatwił zdobycie niezbędnych informacji.
„Pracę nad modelem 3D rozpocząłem od analizy zdjęć za pomocą mapy głębi, co pozwoliło na stworzenie wstępnego modelu. Jednak zdjęcia pochodziły sprzed ponad 100 lat, więc jakość nie była wystarczająca. Dlatego musiałem ręcznie poprawiać detale, nałożając zdjęcia na model i przerysowując każdy szczegół” – mówi Mirosław. W efekcie, po kilku miesiącach ciężkiej pracy, udało mu się stworzyć szczegółowy model 3D sukni.
Kolejnym krokiem było wydrukowanie modelu przy użyciu technologii szybkiego prototypowania FDM, która pozwoliła na uzyskanie fizycznej wersji sukni w skali 1:1. Model, po złożeniu i pomalowaniu, został przekazany do Muzeum Misyjnego Redemptorystów, gdzie stanie się częścią stałej ekspozycji. Drugi egzemplarz zostanie wystawiony na Wydziale Nauk Inżynieryjnych, a wypracowana metodyka rekonstrukcji może być wykorzystana jako pomoc dydaktyczna dla przyszłych studentów.
Nowoczesna technologia w służbie ochrony dziedzictwa kulturowego
Warto podkreślić, że rekonstrukcja zabytków za pomocą nowoczesnych narzędzi inżynierskich, jak np. druk 3D, otwiera nowe możliwości w ochronie i zachowywaniu dziedzictwa kulturowego. Dzięki zastosowaniu technologii szybkiego prototypowania możliwe jest tworzenie dokładnych replik zniszczonych dzieł sztuki, które mogą być później prezentowane w muzeach lub wykorzystywane do badań naukowych. To niezwykle ważne, zwłaszcza w kontekście ochrony irreplaceable elementów naszej historii.
„Dobre zaplecze naszego Wydziału w zakresie metod szybkiego prototypowania pozwala na realizację różnorodnych projektów. Ograniczeniem jest tylko wyobraźnia naszych studentów” – zaznacza dr inż. Sławomir Jurkowski, promotor pracy Mirosława Skrzypca.
***
Projekt Mirosława Skrzypca to doskonały przykład połączenia technologii z historią, a także przykład tego, jak nowoczesne narzędzia mogą być wykorzystywane w naukach inżynierskich, aby chronić i rekonstruować naszą wspólną kulturę. Rekonstrukcja sukni z obrazu MB w Tuchowie to tylko jeden z wielu innowacyjnych projektów, które powstały na Wydziale Nauk Inżynieryjnych w Nowym Sączu. Dzięki kreatywności i zaangażowaniu studentów, możliwe jest łączenie przeszłości z przyszłością, a także poszukiwanie nowych metod ochrony dziedzictwa kulturowego.
Źródło: Fot. ANS
Komentarze