Black Friday tuż tuż. Zwróć uwagę na ceny towarów i usług

Przed nami wzmożony okres zakupów. Już za parę dni długo oczekiwany przez wiele osób Black Friday. Warto w tym czasie dokładnie przyjrzeć się na informacjom zawartym na metkach.

Black Friday tuż tuż. Zwróć uwagę na ceny towarów i usług
Przed nami Black Friday, okazja do zakupów produktów w niższych cenach. Zachęcam do dokładnego przyglądania się aktualnym cenom i sprawdzania, czy na pewno są one niższe od poprzedniej. Pamiętajmy, że przepisy, które obowiązują już prawie od roku, wymagają, aby sprzedawcy wyraźnie informowali o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. To pomoże nam zorientować się, czy rzeczywiście trafiliśmy na prawdziwą promocję – zaznacza minister Waldemar Buda.


Wyprzedaże z okazji Black Friday to okazja do zakupów w niższych cenach. Warto pamiętać, że niektóre obniżki mogą być tylko obniżkami z nazwy. Zdarza się tak, że cena jest obniżona, jednak nie do takiego poziomu jak przed promocją. Inna metoda manipulowania cenami, to podwyższanie ich przed wyprzedażą, a następnie obniżanie.


Jeżeli chcemy sprawdzić czy dana oferta jest okazją, można skorzystać ze specjalnych porównywarek cen, powinniśmy uważnie czytać informacje na metkach lub wywieszkach w sklepie stacjonarnym lub informacje przy opisie produktów w sklepach internetowych.


Przypominamy, że od 1 stycznia 2023 r. można łatwiej porównać ceny towarów i usług. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii wprowadziło zasadę wyraźnego oznaczania cen towarów i usług. Wymaga ono m.in., aby obok aktualnej ceny umieść informacje o najniższej cenie towaru lub usługi obowiązującej w ciągu ostatnich 30 dni. To zapewnia lepszą informację dla konsumentów i łatwiejsze porównywanie cen w sklepach. Przepisy wymagają także, aby cena, cena jednostkowa lub informacja o obniżce była umieszczona na danym towarze, bezpośrednio przy nim lub w jego pobliżu, w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów.


Rozporządzenie obowiązuje razem z ustawą z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Oba rozwiązania wdrażają do polskiego systemu prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161.


Przedsiębiorcy, którzy chcą ogłosić promocję lub wyprzedaż, muszą pamiętać o poinformowaniu klienta o obniżce ceny w taki sposób, aby była ona zrozumiała i co ważne, dała możliwość porównania cen.


Obniżona cena powinna być wyróżniona: za pomocą innego koloru lub zwrotu: „promocja”, „obniżka”, „przecena”. Dodatkowo obok aktualnej ceny, powinny znajdować się informacje o najniższej cenie towaru lub usługi obowiązującej w ciągu ostatnich 30 dni.


Źródło: MRiT

Zobacz Również

Komentarze


Kaniula ~ 3 miesiące temu

0

Chyba blak frajer.


Zaloguj sie aby komentować