Budowa nowego mostu na Dunajcu w Kurowie idzie zgodnie z planem

To bardzo ważna inwestycja pod względem nie tylko komunikacyjnym, ale również gospodarczym i turystycznym, która jest realizowana na odcinku drogi krajowej nr 75, pomiędzy Nowym Sączem a Brzeskiem. Most jest finansowany w całości z budżetu państwa, jego koszt wyniesie ponad 189 mln złotych. W ramach inwestycji zmieniony zostanie także przebieg drogi krajowej nr 75.

Budowa nowego mostu na Dunajcu w Kurowie idzie zgodnie z planem

Na chwilę obecną zakończono podwieszanie ustroju nośnego. Most nie wspiera się już na tymczasowych podporach umieszczonych w rzece. Zaawansowanie wszystkich prac wynosi 81%, w tym w branży inżynierskiej ponad 90%, a drogowej 78%.


Budowę mostu wizytowali dzisiaj tj. 29 lipca m.in. premier Mateusz Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Premier Mateusz Morawiecki podczas wizyty na budowie mostu w Kurowie podkreślił, że to obiekt, który stanowi ważne połączenie komunikacyjne, gospodarcze oraz turystyczne. To właśnie takie wyjątkowe konstrukcje gwarantują zwiększone możliwości dla przedsiębiorców i dla całej Sądecczyzny.


Nowa inwestycja będzie służyć mieszkańcom i turystom oraz wpłynie na rozwój tego regionu. Do tego przyczyni się również budowa drogi ekspresowej S75.


Jeszcze w tym roku mostem na Dunajcu w Kurowie przejadą pierwsze samochody. Nowoczesny obiekt poprawi komfort podróży oraz przyczyni się do walki z wykluczeniem komunikacyjnym Sądecczyzny. W ramach inwestycji zmianom ulegnie także przebieg drogi krajowej nr 75 – pobliski odcinek zostanie rozbudowany do klasy drogi głównej ruchu przyspieszonego — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Most w Kurowie został zaprojektowany jako obiekt typu extradosed. Ma więc wanty, czyli specjalne liny podtrzymujące konstrukcję, ale jego pylony są niższe niż w mostach wantowych. Mosty extradosed są tańsze niż wantowe, zachowują jednak adekwatne parametry techniczne i są efektowne wizualnie.


Całkowita długość obiektu wyniesie 602 m, a szerokość ponad 17 m. Będzie więc trzecim najdłuższym mostem extradosed w Polsce po konstrukcji w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m) oraz przeprawie na obwodnicy Ostródy (677 m).


Stałe podpory mostu znajdują się poza nurtem Dunajca, dzięki czemu w razie sytuacji powodziowych i wezbrań wód w rzece nie będą tamowały przepływu niesionego przez nie materiału. Konstrukcja jest posadowiona na dwóch przyczółkach i trzech podporach.


W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie także przebieg drogi krajowej nr 75, od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie. Droga zostanie rozbudowana do klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a skrzyżowanie z drogą gminną w Kurowie i parking z miejscem do ważenia pojazdów będą przebudowane. W zakresie inwestycji znajduje się także budowa dwóch konstrukcji oporowych, zatok autobusowych, ekranu akustycznego, ciągów pieszo-rowerowych, przebudowa zjazdów indywidualnych, rozbiórka trzech przepustów drogowych i budowa nowych.


Przyczółek istniejącego mostu zostanie zaadaptowany na punkt widokowy, a dojazd do niego będzie rozebrany. Powstaną drogi serwisowe, kanalizacja, kanał technologiczny, a sieci teletechniczne zostaną przełożone. Wykonane zostanie również oświetlenie drogi, a teren zajęty obecnie pod zaplecze i plac budowy będzie zrekultywowany.


Wykonawcą inwestycji jest polsko-węgierskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX z Będzina i Hódút (Hódmezővásárhelyi Útépitő) z Węgier. Umowa została podpisana 10 czerwca 2019 r. Koszt inwestycji to ponad 189 mln złotych. Budowa mostu w na rzece Dunajec w Kurowie tuż przed Nowym Sączem rozpoczęła się pod koniec lipca 2019 r. W październiku 2021 r. planowane jest oddanie przeprawy do ruchu, a pozostałe prace będą ukończone w kwietniu 2022 r.


Źródło: MI/KPRM

Zobacz Również

Komentarze


Zaloguj sie aby komentować