Griffiny z Nowego Sącza zdobywają Europę. Homologacja w Czechach i kolejnych krajach

Na koniec 2024 roku PKP Intercity zakończyło odbiór ostatniej z 15 wielosystemowych lokomotyw EU200, które od teraz będą stanowiły ważną część floty przewoźnika. Te nowoczesne pojazdy to krok w stronę unowocześnienia polskiej kolei oraz zwiększenia jej mobilności w Europie. Jedna z lokomotyw została już przekazana producentowi, firmie Newag, w celu przeprowadzenia testów homologacyjnych za granicą.

Griffiny z Nowego Sącza zdobywają Europę. Homologacja w Czechach i kolejnych krajach

Aktualnie trwają badania oceniające zgodność lokomotyw z wymaganiami krajowymi Czech i Słowacji, co pozwoli na ich pełną eksploatację w tych krajach. Harmonogram testów w Velimiu, uzgodniony z jednostką badawczą, ma zakończyć się latem 2025 roku. Sukces tej homologacji pozwoli na bezproblemowy wjazd lokomotyw do Czech, co jest kluczowe dla poprawy jakości połączeń międzynarodowych, jak chociażby Baltic Express.

Jednak to dopiero początek. Newag planuje również przeprowadzenie testów zgodności z wymogami Niemiec, Austrii i Węgier, a dotychczasowe wyniki testów w Velimiu są bardzo obiecujące. Lokomotywy EU200, wyposażone w system ETCS i mogące poruszać się z prędkością do 200 km/h, będą obsługiwać linie zasilane różnymi napięciami – od 3 kV DC po 25 kV AC.

Na tym nie kończy się współpraca PKP Intercity z Newagiem. Została już podpisana umowa na dostawę kolejnych 63 lokomotyw EU200, a także opcja na 32 dodatkowe pojazdy. Planowana dostawa rozpocznie się w 2026 roku, a wartość umowy wynosi blisko 2,3 miliarda złotych. Dzięki tym inwestycjom, polska kolej zyska nowoczesny tabor, który nie tylko poprawi komfort podróży, ale i zwiększy możliwości międzynarodowych połączeń.

To ambitny krok w stronę modernizacji, który może zrewolucjonizować kolejowe podróże w Polsce i Europie.

Źródło: Kolejowy Portal, fot. Mikołaj Manowski

Zobacz Również

Komentarze


Zaloguj sie aby komentować