Odbudowa Odcinka DK28 w Kasinie Wielkiej zakończona. Droga już otwarta
Otwarty został 100-metrowy odcinek drogi krajowej nr 28 w Kasinie Wielkiej, który uległ zniszczeniu w wyniku osuwiska. Odbudowa trasy trwała niespełna pięć miesięcy i zakończyła się dwa miesiące przed planowanym terminem.
Zakres Prac
Kluczowym elementem szybkiego zakończenia naprawy była doskonała organizacja oraz sprzyjające warunki pogodowe. W trakcie prac nie wystąpiły żadne nieprzewidziane sytuacje, co na obszarze osuwiska stanowi istotne ryzyko. Wyniki zeszłorocznych badań geologicznych i przygotowanych modeli obliczeniowych potwierdziły się podczas wiercenia pali i wbijania kotew.
W pierwszym etapie wzmocniono teren, aby umożliwić wjazd ciężkiego sprzętu. Rozebrano nawierzchnię jezdni oraz warstwę ziemi o grubości około 2 metrów. Wzdłuż północnej krawędzi osuwiska wbito 25 gwoździ o długości 16 metrów i średnicy 3,8 cm.
Następnie gwoździe połączono zbrojeniem i zabetonowano, tworząc ścianę, w którą wbito pod kątem 45 stopni kolejne 24 gwoździe o długości do 22 metrów, co stabilizowało teren osuwiska i umożliwiło bezpieczne palowanie gruntu.
W kwietniu i maju wywiercono i zabetonowano 96 zbrojonych pali o długości 20 metrów każdy. Na 100-metrowym odcinku osuwiska powstała podziemna konstrukcja o łącznej długości prawie 2 km. Pale zakotwiczono w stabilnym podłożu znajdującym się pod płaszczyzną poślizgu osuwiska.
W trzecim etapie zbudowano żelbetowy ruszt, łączący wcześniej wywiercone pale, zużywając 244 metry sześcienne betonu. Pale wywiercono w trzech rzędach, każdy po 32 sztuki. Dwa rzędy połączono belką o grubości 0,5 metra, trzeci rząd belką o grubości 1 metra, każda o długości 94 metrów. Wszystkie belki połączono poprzecznie.
Końcowy etap prac obejmował odbudowę korpusu drogi, położenie nawierzchni, roboty wykończeniowe, przygotowanie poboczy, montaż barier i znaków, oraz uporządkowanie terenu. Na odcinku 120 metrów zabezpieczono skarpę koszami gabionowymi, a także wykonano odwodnienie, odprowadzające wody gruntowe do przepustu pod drogą.
Historia Osuwiska
Szczeliny i pęknięcia na jezdni DK28 w Kasinie Wielkiej pojawiły się 29 maja 2023 r. Miały one od 10 do 20 cm szerokości i długość do 15 metrów, na odcinku około 50 metrów. Wprowadzono ruch wahadłowy po południowej stronie jezdni.
Dzień później przedstawiciele Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego nakazali natychmiastowe zamknięcie drogi z uwagi na zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Trasa została zamknięta 31 maja 2023 r., a Policja wytyczyła awaryjny objazd.
Osuwisko, mimo braku ruchu pojazdów, pozostało aktywne, a szczeliny i pęknięcia pogłębiały się, obejmując niemal 100 metrów jezdni. W czerwcu przeprowadzono wstępną ekspertyzę geotechniczną, a w lipcu szczegółowe badania geotechniczne, które obejmowały 14 odwiertów o łącznej długości 275 metrów oraz badania tomografii elektrooporowej (ERT), metodą sejsmiczną (SRT-P) i sondowanie statyczne (CPTU).
W listopadzie sporządzono szczegółowy raport, który wykazał, że osuwisko sięga 12 metrów poniżej jezdni, a jego długość wynosi około 90 metrów. Na tej podstawie Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał decyzję o naprawie drogi. Sprzyjające warunki atmosferyczne pozwoliły na rozpoczęcie prac zimą.
Źródło: GDDKiA
Komentarze