Przez fałszywych pracowników banku troje mieszkańców Sądecczyzny straciło ponad 55 tys. zł
Cyberprzestępcy stale wymyślają nowe sposoby, by podstępnie wyłudzać wrażliwe dane, a w konsekwencji pozbawić nas pieniędzy. Tym razem ich ofiarą padło troje mieszkańców Sądecczyzny, którzy na prośbę fałszywych pracowników banku zainstalowali w swoich komórkach aplikację umożliwiającą zdalny dostęp do telefonu. Ta fatalna w skutkach decyzja kosztowała ich łącznie ponad 55 tys. złotych.
W ostatnim czasie do sądeckich policjantów zgłosiło się dwóch mężczyzn i kobieta, którzy zostali oszukani w bardzo podobny sposób. Cyberoszuści, fałszując identyfikator dzwoniącego (tzw. spoofing*) wykonywali połączenie, które identyfikowało się w telefonach pokrzywdzonych jako infolinia banku.
Później fałszywi konsultanci, mówiący ze wschodnim akcentem, informowali o nieprawidłowościach na rachunku np. nieuprawnionym przelewie. Osoby podające się za pracowników banku prosiły o wykonanie kilku prostych czynności, które rzekomo miały na celu przeciwdziałanie niebezpieczeństwu utraty oszczędności.
Między innymi polecały, by w telefonie komórkowym zainstalować aplikację umożliwiającą zdalny dostęp do telefonu – dzięki temu w łatwy i szybki sposób, bez konieczności przychodzenia do placówki bankowej, problem miał zostać rozwiązany. Następnie fałszywi konsultanci prosili o zmianę hasła do bankowości mobilnej, uzyskując tym samym pełny dostęp do rachunków swoich ofiar.
Informowali przy tym, że będą przychodziły kody autoryzacyjne, które trzeba im przekazywać. Pokrzywdzeni postępowali zgodnie z otrzymywanymi instrukcjami, a dzięki temu cyberoszuści przelewali ich środki na inne konta lub zaciągnęli kredyty, wypłacając pieniądze z bankomatu przy pomocy otrzymywanych kodów BLIK. W efekcie sądeczanie stracili łącznie 55 300 złotych.
Policjanci ostrzegają i apelują o rozwagę, a także radzą jak nie dać się oszukać w podobny sposób:
- Bądź ostrożny w kontaktach z nieznajomymi, ogranicz swoje zaufanie szczególnie do osób poznanych podczas rozmowy telefonicznej.
- Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów – nawet nie zorientujesz się, że zamiast smsa od krewnych czy znajomych, do których masz zaufanie, dostaniesz wiadomość od cyberoszustów (np. z prośbą o podanie kodu BLIK czy zlecenie przelewu) i stracisz swoje pieniądze.
- Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego czy pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
- Nie udostępniaj nikomu swoich danych do logowania w bankowości elektronicznej.
- Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
- Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
- Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.
*Spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod dowolny numer oznacza, że mimo wyświetlanej w telefonie nazwy (np. mama, Tomek itp.) czy numeru telefonu (np. numeru infolinii banku czy innej instytucji), tak naprawdę dzwoni lub pisze wiadomości zupełnie inna osoba.
Źródło: KMPNS
Komentarze