Rewolucja na torach. Lokomotywa Griffin z prędkością 200 km/h w nowym rozkładzie
Polska myśl techniczna zagościła na torach z nowoczesną lokomotywą Griffin, wyprodukowaną przez firmę Newag. Dzięki temu, PKP Intercity od 2024 roku może oferować przejazdy na trasach krajowych z prędkościami przekraczającymi 160 km/h. Po raz pierwszy w historii polska lokomotywa serii EU200, wyposażona w nowoczesne technologie, osiąga prędkość 200 km/h na linii kolejowej nr 9, łączącej Warszawę z Gdynią.

W nowym rozkładzie jazdy 2024/2025, lokomotywa Griffin prowadzi trzy pociągi ekspresowe: z Warszawy do Bielska-Białej, z Bielska-Białej do Gdyni oraz z Gdyni do Warszawy. To pierwsze takie połączenia, w których lokomotywy wyprodukowane w Polsce osiągają prędkość wyższą niż 160 km/h. Wcześniej podobne osiągi zapewniały tylko zagraniczne pojazdy, takie jak Vectron, na międzynarodowych trasach.
Do 15 grudnia 2024 roku PKP Intercity odebrało już 13 lokomotyw EU200, a kolejne dwa pojazdy mają dotrzeć do Warszawy w tym tygodniu. Przypomnijmy, że kontrakt na dostawę tych wielosystemowych lokomotyw został zawarty w 2021 roku, a pierwotnie przewidywano zakończenie dostaw do połowy 2023 roku. Opóźnienia w produkcji nie zmieniają jednak faktu, że nowoczesne lokomotywy już z powodzeniem kursują po polskich torach.
Lokomotywy EU200, oprócz polskich torów, będą mogły kursować także za granicą. Dzięki zdolności do pracy na różnych napięciach prądu (3 kV DC, 15 kV AC, 25 kV AC), pojazdy te mogą w przyszłości obsługiwać trasy w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Pierwsze testy homologacyjne w tych krajach planowane są na przełomie 2025/2026 roku.
Nowe lokomotywy to także zapowiedź przyszłości polskich kolei. PKP Intercity podpisało już kolejny kontrakt z Newagiem na dostawę 63 nowych elektrycznych lokomotyw wielosystemowych. To kolejny krok w modernizacji taboru kolejowego w Polsce, który pozwala na jeszcze szybsze i bardziej komfortowe podróże.
Źródło: Kolejowy Portal
Komentarze