Waży 2500 ton i wydrąży tunele dla kolei na linii Limanowa - Klęczany. Tarcza TBM w drodze do Limanowej
Do portu w Gdańsku przypłynęła druga, większa tarcza TBM, która zostanie wykorzystana w modernizacji linii kolejowej nr 104 na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. Maszyna o imponujących rozmiarach – średnicy 10,96 metra i długości niemal 85 metrów – jest kluczowym elementem inwestycji realizowanej przez konsorcjum Budimex i Gülermak.

Potężna maszyna z Chin dotarła do Polski
Tarcza TBM, ważąca ponad 2500 ton, przypłynęła do Gdańska z Chin wraz z kompletnym wyposażeniem. W skład dostawy wchodzą m.in. komora hiperbaryczna, komora ratunkowa, zbiorniki, agregaty, pompy oraz systemy przenośnikowe, w tym przenośnik ślimakowy o długości blisko 20 metrów i wadze 87 ton.
Transport całego zestawu na plac budowy potrwa około 2-3 tygodnie. Do jego realizacji zaangażowanych zostanie 88 zestawów ciężarowych, które w czterech cyklach przewiozą elementy maszyny na miejsce docelowe.
Nowoczesna technologia w służbie inżynierii kolejowej
Tarcza TBM posłuży do wydrążenia dwóch tuneli o długości 3,8 km każdy. Prace są częścią projektu modernizacji linii kolejowej nr 104, który realizuje PKP PLK. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla poprawy połączeń kolejowych w Małopolsce, skracając czas podróży i zwiększając przepustowość trasy między Krakowem a Nowym Sączem.
Projekt modernizacji linii kolejowej nr 104 to wyjątkowe wyzwanie inżynieryjne, które wymaga zaawansowanych technologii. Maszyny TBM pozwolą na precyzyjne drążenie tuneli w trudnych warunkach geologicznych, co jest kluczowe dla powodzenia całej inwestycji. Nasz zespół jest w pełni przygotowany na nadchodzące etapy prac – mówi Marcin Curkowicz, Zastępca Kierownika Kontraktu ds. technicznych z Rejonu 2 Dywizji Budownictwa Kolejowego Budimex SA.
Z kolei Cezary Iwanowski, Zastępca Dyrektora Kontraktu i Kierownik Robót Tunelowych w Gülermak, podkreśla unikalne wyzwania geologiczne tego projektu:
– Nasze doświadczenie zdobyte na całym świecie pozwala nam zapewnić bezpieczne i precyzyjne drążenie tuneli. Ze względu na specyfikę terenu i wymogi bezpieczeństwa, maszyna spełnia certyfikację ATEX, umożliwiając pracę w warunkach potencjalnie wybuchowych. Obie tarcze TBM są już na placu budowy, teraz przed nami montaż i największe wyzwanie – samo drążenie tuneli.
Kluczowa inwestycja dla Małopolski
Modernizacja linii nr 104 to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w regionie. Inwestycja nie tylko poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży, ale także przyczyni się do rozwoju gospodarczego Małopolski. Prace prowadzone przez konsorcjum Budimex i Gülermak powinny zakończyć się w czwartym kwartale 2026 roku.
Źródło: Nadesłane do redakcji
Komentarze