Firmy spóźniają się z płatnościami – UOKiK interweniuje
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, wszczął osiem nowych postępowań dotyczących nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych przez następujące spółki

- Gemini Apps
- Colian Logistic
- Nivea Polska
- Stellantis Gliwice
- Coty Eastern Europe
- SPX Flow Technology Poland
- Moto-Truck
- Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe Meliorex
Działania antyzatorowe
Podstawowym narzędziem UOKiK w walce z opóźnieniami w transakcjach handlowych są postępowania antyzatorowe. Procedury te umożliwiają nakładanie administracyjnych kar pieniężnych na podmioty, które nie terminowo regulują swoje zobowiązania wobec kontrahentów. W roku 2024 wszczęto 31 takich postępowań, co stanowi wyraźny sygnał dla przedsiębiorców o konieczności terminowego wypełniania zobowiązań.
Interwencje miękkie
Równolegle z postępowaniami antyzatorowymi, Prezes UOKiK stosuje tzw. interwencje miękkie wobec przedsiębiorców, u których obserwuje się nieprawidłowości w dyscyplinie płatniczej. W odformalizowanych pismach urząd informuje o zaobserwowanych nieprawidłowościach w praktykach płatniczych. Ostrzega przed możliwymi negatywnymi konsekwencjami w przypadku braku poprawy.
Działania te mają na celu kształtowanie świadomości i kultury płatniczej bez konieczności wszczynania formalnych postępowań. Pod koniec roku Prezes UOKiK zawiadomił kolejne 21 spółek, a od początku 2024 roku łącznie interwencje miękkie otrzymało 79 przedsiębiorców.
Zawiadomienia od przedsiębiorców
W przeciwdziałaniu zatorom płatniczym, Prezes UOKiK korzysta z różnorodnych źródeł informacji – zarówno publicznie dostępnych, jak i wynikających z własnych analiz. Ważnym elementem monitoringu są również zawiadomienia wpływające do urzędu od przedsiębiorców, którzy podejrzewają, że padli ofiarą nadmiernych opóźnień w realizacji świadczeń pieniężnych. W 2024 roku rozpatrzono 28 zgłoszeń dotyczących podejrzenia wystąpienia takich nieprawidłowości.
Jakie kary grożą przedsiębiorcom?
Zatory płatnicze to zjawisko, w którym przedsiębiorcy nie otrzymują terminowo swoich należności, co prowadzi do nagromadzenia zadłużeń w łańcuchu powiązanych relacji handlowych i negatywnie wpływa na płynność finansową całego rynku. Nadmierne opóźnienia definiuje się jako sytuację, w której w ciągu trzech kolejnych miesięcy suma wartości wszystkich niespełnionych lub opóźnionych świadczeń pieniężnych wynosi co najmniej 2 mln zł.
W przypadku potwierdzenia wystąpienia zatorów płatniczych, Prezes UOKiK nakłada administracyjną karę pieniężną. Wysokość kary ustalana jest w dwóch etapach:
- Etap pierwszy – obliczenie maksymalnej kary na podstawie wzoru określonego w ustawie antyzatorowej.
- Etap drugi – możliwość obniżenia kary z uwzględnieniem dodatkowych okoliczności, takich jak:
- Waga i specyfika naruszenia
- Działania podjęte przez przedsiębiorcę z własnej inicjatywy w celu zaprzestania naruszeń
- Współpraca z Urzędem w toku postępowania
Źródło: UOKiK
Komentarze