Pogoda - Sądeckie.pl



14

Dzisiaj jest: 14. 04. 2021
Do końca roku: 261 dni
Jakość Powietrza

FPPE przekonuje władze Nowego Sącza do przemyślanych decyzji i inwestycji w autobusy CNG

FPPE przekonuje władze Nowego Sącza do przemyślanych decyzji i inwestycji w autobusy CNG

W ramach kampanii #stopCNG Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych przekonuje prezydenta Ludomira Handzla oraz radnych miejskich do przemyślanych decyzji i inwestycji w zeroemisyjny tabor publiczny zamiast w autobusy napędzane gazem ziemnym.

Badania pokazują, że autobusów na gaz CNG nie można traktować jako ekologicznej alternatywy dla diesli – zamiast poprawiać jakość powietrza, pogarszają ją poprzez emisję mikrocząsteczek, która nie podlega normie emisji spalin EURO VI. Nowy Sącz zasługuje na czystsze powietrze, autobusy na gaz CNG oddalają nas od tej wizji.

Gazowe autobusy CNG pogłębiają problem zanieczyszczenia powietrza zamiast pomagać w walce ze smogiem.

Pojazdy gazowe, jako jedyne z grupy pojazdów spalinowych, nie są obecnie objęte normą emisji EURO VI w zakresie emisji PM. Badania pokazują, że autobusy CNG emitują znaczne ilości mikrocząstek o wielkości 2,5 nm, które nie są objęte limitami - w oficjalnych testach pojazdów z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi uwzględniane są tylko cząstki większe niż 23 nm. Zanieczyszczenie pyłem zawieszonym (PM) to jedna z 3 składowych smogu. Badania WHO potwierdzają, że zachodzi korelacja pomiędzy zanieczyszczeniem powietrza cząstkami stałymi, a występowaniem chorób nowotworowych, układu krążenia, układu oddechowego i choroby Alzhaimera. Dodatkowo badania pojazdów napędzanych na CNG w warunkach drogowych wykazały, że mogą emitować znaczne ilości amoniaku, który także wydatnie przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza. Testy dla samochodów dostawczych wykazały, że emitują one 66mg/km, szacuje się, że 1 mg amoniaku przekłada się na 1 mg zanieczyszczenia cząstkami stałymi. Autobusy na gaz CNG nie są objęte normami także w zakresie emisji amoniaku.

Autobusy gazowe CNG są często przedstawiane jako niskoemisyjna i ekologiczna alternatywa dla pojazdów diesla, tymczasem badania porównujące emisje autobusów generacji EURO VI pokazują, że autobusy gazowe wypadają lepiej tylko w zakresie emisji tlenków azotu, natomiast nowoczesne diesle emitują mniej CO2, emisja CO jest prawie na tym samym poziomie. Inwestycje w ten rodzaj autobusów nie poprawią jakości powietrza w Nowym Sączu.

Korzystanie z autobusów gazowych nie przyczynia się do rozwiązania problemów z fatalną jakością powietrza w miastach. Smog kosztuje gospodarkę ponad 100 miliardów PLN i przyczynia się do ponad 40 000 przedwczesnych zgonów rocznie. W FPPE wierzymy, że warto podjąć każdy wysiłek, który poprawi te ponure statystyki, dlatego apelujemy o odejście od inwestycji w CNG w transporcie – komentuje prezes FPPE Marcin Korolec.

Autobusy na CNG to ryzykowna inwestycja dla samorządów

Uzależnianie transportu publicznego od importowanego paliwa kopalnego w sytuacji, kiedy Unia Europejska zapowiada odejście od gazu w ramach osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 jest inwestycją wysokiego ryzyka.

Inwestycja w gazowe autobusy zamyka samorządom drogę do rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego generując wysokie koszty utrzymania gazowców, infrastruktura dla autobusów gazowych to duży wydatek - mówi Jacek Mizak, senior policy advisor w FPPE.

Raporty podsumowujące rynek autobusów gazowych w Polsce pokazują, że pojazdy tego typu cieszą się rosnącą popularnością i konkurują z autobusami elektrycznymi. Trudno jednak porównywać te dwa typy pojazdów – tylko elektryczne są pojazdami zeroemisyjnymi.

To porównywanie dwóch różnych typów pojazdów. Niezależnie od zapewnień sprzedawców, CNG to spalinowe pojazdy zanieczyszczające powietrze podobnie do diesli. Inwestycja w autobusy CNG to zmiana jednego paliwa kopalnego na drugie – komentuje Rafał Bajczuk.

Całkowite koszty użytkowania (TCO) autobusów elektrycznych i gazowych są podobne, wiele badań wskazuje, że w dłuższej perspektywie autobusy elektryczne są tańsze od gazowych. Autobusy napędzane CNG nie spełniają także definicji autobusu zeroemisyjnego, a więc ich zakup nie przybliża samorządów do osiągnięcia ustawowego celu udziału autobusów zeroemisyjnych określonych w ustawie o elektromobilności.

Koalicja na rzecz wstrzymania wsparcia dla CNG jako paliwa transportowego

Trudno doszukać się uzasadnienia preferencyjnego traktowania autobusów gazowych i inwestowania w te technologie. Koszty gospodarcze, koszty społeczne, wpływ na klimat i analiza kosztów użytkowania pokazują, że autobusy na gaz CNG to ślepa uliczka w rozwoju transportu. Pomimo tego samorządy decydujące się na zakup autobusów gazowych mogą liczyć na państwowe wsparcie, a gaz CNG i LNG nie jest objęty podatkiem akcyzowym co sztucznie zaniża jego cenę.

Wsparciu inwestycji w autobusy gazowe sprzeciwiają się organizacje pozarządowe - FPPE wraz z Fundacją Greenpeace Polska, Fundacją WWF Polska, Instytutem na rzecz Ekorozwoju, Instytutem Spraw Obywatelskich i Polskim Klubem Ekologicznym Okręg Mazowiecki wysłały specjalny list z apelem o zaprzestanie wspierania gazu CNG do premiera Mateusza Morawieckiego.


Źródło: Materiały nadesłane do redakcji, fot. ilustracyjna

Co sądzisz o tym wydarzeniu?

0

Zobacz Również

Komentarze

Zaloguj sie aby komentować