Fundusz autobusowy w Małopolsce. Kolejne środki na rozwój transportu publicznego
Małopolska to region, który stawia na rozwój transportu publicznego, a Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej stanowi kluczowy element tego procesu. Dzięki dodatkowym środkom przyznanym przez Ministerstwo Infrastruktury, w 2025 roku w Małopolsce ma szansę powstać aż 55 nowych linii autobusowych. Jest to element szerszej inicjatywy, mającej na celu poprawę dostępności transportowej w regionie oraz walkę z wykluczeniem komunikacyjnym.

Małopolska na drodze do transportowego rekordu
Województwo małopolskie wciąż rośnie w siłę pod względem liczby linii objętych Funduszem. W 2025 roku liczba dofinansowanych połączeń wzrosła do 302, co daje łącznie blisko 9,5 tys. km tras autobusowych. Jest to efekt rosnącego zainteresowania samorządów programem, a także zwiększonego limitu środków, które mogą zostać przeznaczone na rozwój transportu publicznego. Kwota przyznana na ten rok wynosi prawie 91 mln zł, co stanowi niemal dwukrotny wzrost w porównaniu z początkowym limitem.
Wojewoda małopolski, Krzysztof Jan Klęczar, podkreśla, że tak duże wsparcie ma kluczowe znaczenie dla regionu, umożliwiając realizację nowych połączeń, które w znaczący sposób poprawią mobilność mieszkańców. Do tej pory 10 samorządów aplikowało po raz pierwszy, co pokazuje rosnącą świadomość potrzeby rozwoju transportu publicznego na poziomie lokalnym.
55 nowych linii – konkretne korzyści dla mieszkańców
Dzięki zwiększeniu puli środków, Małopolska zyska możliwość uruchomienia 55 nowych linii autobusowych, które połączą ważne miejsca, takie jak szkoły, kościoły, czy centra miejscowości. Część z tych tras przebiegać będzie przez Myślenice, skąd pasażerowie będą mogli dotrzeć nawet do granic Krakowa. Nowe połączenia mają także zlikwidować "białe plamy" komunikacyjne, czyli obszary, które dotychczas były niedostatecznie obsługiwane przez transport publiczny.
W sumie nowe linie będą miały długość blisko 2,4 tys. km, łącząc m.in. Myślenice z Krakowem, Limanową z Mszaną Dolną, czy Zakopane z Bukowiną Tatrzańską. To tylko niektóre z tras, które umożliwią mieszkańcom łatwiejsze poruszanie się po regionie, co ma kluczowe znaczenie nie tylko dla codziennych obowiązków, ale i integracji społecznej.
Nowi beneficjenci Funduszu – pomoc dla mniejszych gmin
Warto dodać, że Fundusz autobusowy nie tylko umożliwia rozwój komunikacji na większą skalę, ale także staje się wsparciem dla mniejszych gmin, które dotychczas nie miały odpowiednich połączeń. W 2025 roku wnioski złożyły gminy takie jak Bolesław, Czernichów, Igołomia-Wawrzeńczyce, Krościenko nad Dunajcem, Miechów, Nowy Targ czy Tuchów. Dla tych gmin uruchomione zostaną 20 nowych linii, co znacząco poprawi dostępność transportową, szczególnie na terenach wiejskich.
Dzięki Funduszowi możliwe jest również zrealizowanie połączeń, które wcześniej były zgłaszane przez mieszkańców jako pilna potrzeba. Przykładem może być uruchomienie linii autobusowej łączącej Czułówek z Czernichowem, co odpowiada na postulaty osób, które dotychczas nie miały dostępu do komunikacji publicznej.
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym
Fundusz autobusowy w Małopolsce jest także odpowiedzią na problem wykluczenia komunikacyjnego, który dotyka wiele osób, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Takie inicjatywy, jak te realizowane przez powiat myślenicki, mają na celu przywrócenie nierentownych połączeń oraz zapewnienie lepszej mobilności mieszkańców. Dwie nowe linie w powiecie myślenickim, które łączą Myślenice z Gruszowem oraz Lubień z Bogdanówką, to tylko część działań, które mają na celu poprawę dostępu do transportu publicznego w tym regionie.
Wicestarosta myślenicki, Rafał Kudas, podkreśla, że te połączenia nie tylko poprawiają jakość życia mieszkańców, ale także przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju powiatu, eliminując bariery komunikacyjne i zwiększając integrację społeczną.
Fundusz autobusowy – klucz do rozwoju Małopolski
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych w Małopolsce to narzędzie, które pozwala na dynamiczny rozwój transportu publicznego w regionie. Dzięki dodatkowym środkom na 2025 rok, Małopolska stanie się jeszcze bardziej dostępna komunikacyjnie. Nowe linie autobusowe nie tylko ułatwią życie mieszkańcom, ale również będą miały pozytywny wpływ na zrównoważony rozwój całego województwa. Dzięki temu Fundusz staje się jednym z filarów, na którym opiera się nowoczesna sieć transportowa Małopolski.
Źródło: Fot. ilustracyjna
Komentarze