GDDKiA wybudowało dom, tak to nie żart
Nieczęsto budowane są budynki w ramach inwestycji wykonywanych przez GDDKiA, a domy drewniane to już zupełny ewenement. Jednym z zadań realizowanych w ramach budowy tunelu pod Luboniem Małym, na drodze ekspresowej S7, było przeniesienie domu pisarza Jalu Kurka. Odtworzony w nowym miejscu, został przekazany Gminie Jordanów.

Dom Jalu Kurka
Wzorowany na styl zakopiański został zbudowany przez pisarza pod koniec lat 50. ubiegłego wieku. Wcześniej w tym miejscu znajdowała się chałupa jego matki.
Dom Kurka to dość duży obiekt, ma cztery kondygnacje, 11 pomieszczeń i powierzchnię użytkową 259 m2. Zabytkowy budynek znajdował się kilkadziesiąt metrów na zachód od obecnego portalu północnego tunelu, dlatego też podjęto decyzję o jego rozbiórce i przeniesieniu w nowe miejsce.
Dom został rozebrany zimą, na przełomie 2021 i 2022 roku. Po renowacji drewnianych elementów konstrukcji i uzupełnieniu zniszczonych części budynek został odtworzony 4 km na południowy zachód od pierwotnej lokalizacji, w Naprawie na działce w pobliżu boiska i pływalni. Pisarz Jalu Kurek (1904-1983) był poetą, pisarzem, redaktorem i tłumaczem, przedstawicielem literackiej Awangardy Krakowskiej. Związany rodzinnie z Naprawą, z której pochodziła jego matka.
Znaczną część życia spędził w Krakowie, gdzie upamiętniono go nadając jego imię parkowi położonemu przy ul. Warszawskiej. Jego najbardziej znane dzieło to napisana jeszcze przed wojną powieść „Grypa szaleje w Naprawie”, przedstawiająca trudne realia życia małopolskiej wsi w dobie Wielkiego Kryzysu.
Drążenie tunelu S7
Rozpoczęto 6 marca 2017 r. od portalu północnego w Naprawie na jezdni w kierunku Rabki-Zdroju. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.
Ekipy budowlane drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019 r. Po 2 latach i 5 miesiącach pracy przebito pierwszą nawę tunelu w kierunku Rabki-Zdroju.
Pół roku później, 27 kwietnia 2020 r., używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów przebito nawę tunelu w kierunku Krakowa. Tunel został udostępniony do ruchu 12 listopada 2022 roku.
Komentarze