Kupujesz fałszywe opinie? Zlecasz ich pisanie? Łamiesz prawo. Dwie firmy publikujące fałszywe opinie o produktach i usługach ukarane na 85 tys. zł
Prezes UOKiK wydał decyzje przeciwko firmom SeoSem24 i Best-Review, które zajmowały się publikowaniem nieprawdziwych opinii w internecie. Firmy te oferowały swoje usługi w sposób mogący wprowadzić konsumentów w błąd, za co zostały nałożone na nie kary finansowe.
SeoSem24, działająca w Krakowie pod hasłem „Zachowujemy zasadę obiektywności, czyli kreujemy maksymalnie neutralne wrażenie treści, aby przekaz informacyjny nie wydał się reklamą”, świadczyła usługi pozycjonowania stron internetowych i tworzenia stron WWW.
Z kolei Best-Review z Leszna informowała klientów: „Pamiętaj, że nie musisz czekać na to, aby użytkownicy docenili Twoją pracę poprzez zamieszczenie pozytywnych ocen. Możesz mieć je od zaraz. Wystarczy, że skorzystasz z naszego wsparcia (…).”
Wprowadzenie konsumentów w błąd
Obie firmy były zaangażowane w handel opiniami w internecie, co zostało uznane za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Opinie były publikowane na popularnych portalach, takich jak Google Maps, TripAdvisor, Dobry Mechanik, Ceneo.pl, Znany Lekarz i Wakacje.pl, mimo że przedsiębiorcy nie korzystali z oferowanych usług ani produktów.
Konsumenci mogli być wprowadzani w błąd, myśląc, że mają do czynienia z autentycznymi recenzjami.
Prezes UOKiK nałożył na SeoSem24 karę finansową w wysokości 50 618 zł oraz zobowiązał firmę do poinformowania o decyzji na swojej stronie internetowej i na portalu Facebook. Best-Review z Leszna otrzymało karę w wysokości 35 000 zł.
Obie firmy zaprzestały oferowania usług zamieszczania nieprawdziwych recenzji. Decyzje te nie są jednak prawomocne, a przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.
Poprzednie i trwające postępowania
Działania UOKiK obejmują również badanie praktyk firmy Energia dla Przyszłości z Warszawy, zajmującej się fotowoltaiką i pompami ciepła. Urząd sprawdza m.in. zasady konkursu, w którym uczestniczyły osoby wystawiające wysokie oceny temu przedsiębiorcy w mediach społecznościowych.
Dyrektywa Omnibus precyzuje zasady dotyczące opinii konsumenckich, nakładając na przedsiębiorców obowiązek informowania o sposobach weryfikacji autentyczności opinii. Niedopuszczalne jest sugerowanie, że opinie są prawdziwe, jeśli nie zostały podjęte odpowiednie działania weryfikacyjne.
Źródło: UOKiK
Komentarze
Nowaczek ~ 5 miesięcy temu
I tak to się kręci, szkoda, że nie ujawniają nazw firm które korzystały, to one są również winne jak te firmy wyżej.