Nowa linia kolejowa ma zmienić Małopolskę. PKP ogłasza przetarg na budowę
Małopolska czeka na kolejny wielki krok w rozwoju infrastruktury transportowej. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę nowej linii kolejowej pomiędzy Podłężem a Gdowem, co stanowi kluczowy element rozbudowy systemu transportowego w regionie. Inwestycja o szacowanej wartości 2,3 miliarda złotych, która ma zostać zakończona do 2029 roku, z pewnością wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców i przyczyni się do dalszego rozwoju Małopolski.

Jednym z głównych atutów tej inwestycji jest znaczące skrócenie czasu podróży między Gdowem a Krakowem. Po zakończeniu budowy, pociągi aglomeracyjne będą podróżować z Gdowa do centrum Krakowa w czasie krótszym niż 30 minut, co z pewnością zrewolucjonizuje codzienną komunikację mieszkańców regionu. Nowa linia kolejowa będzie przebiegać przez szereg nowych obiektów inżynieryjnych, w tym mostów, wiaduktów oraz najdłuższego w Małopolsce tunelu kolejowego o długości 900 metrów.
Nowa infrastruktura kolejowa w Małopolsce nie tylko poprawi komunikację, ale także będzie przyjazna dla osób o ograniczonej mobilności. Perony na nowych stacjach, takich jak Gdów, Podłęże Bałachówka, Zagórz i Wiatowice, zostaną w pełni dostosowane do potrzeb osób z trudnościami w poruszaniu się. Zastosowanie przejść podziemnych oraz bezkolizyjnych skrzyżowań wyposażonych w windy zapewni łatwy dostęp do środków transportu, niezależnie od stopnia sprawności.
Nowa linia będzie również przykładem nowoczesnych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa. Wszystkie skrzyżowania z drogami zaplanowano jako dwupoziomowe, co eliminuje ryzyko wypadków i poprawia płynność ruchu. Odcinek Podłęże – Gdów połączy się z istniejącą magistralą kolejową E30 (Kraków – Rzeszów), a tory zostaną poprowadzone nad autostradą A4, co zwiększy efektywność całego systemu kolejowego w regionie.
Nowa linia kolejowa między Gdowem a Krakowem ma także znaczenie strategiczne dla rozwoju całego regionu. Dzięki szybszemu połączeniu z Krakowem, Gdów zyska nie tylko na dostępności komunikacyjnej, ale także na atrakcyjności inwestycyjnej. Równocześnie z realizacją tej inwestycji prowadzone są inne projekty kolejowe w Małopolsce, w tym budowa kolei dużych prędkości. Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, podkreślił, że rozwój transportu kolejowego w Polsce ma kluczowe znaczenie dla wzrostu gospodarczego i konkurencyjności całego kraju.
Projekt „Podłęże – Piekiełko” to największa inwestycja kolejowa PKP PLK na południu Polski, mająca na celu modernizację i budowę nowych linii kolejowych, które znacząco poprawią komunikację w Małopolsce. Obecnie trwają prace na czterech odcinkach: stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Inwestycja obejmuje także budowę nowych mostów, wiaduktów, stacji i przystanków.
Jednym z elementów projektu jest budowa najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który powstaje w pobliżu Limanowej. Jego otwarcie skróci czas podróży do Nowego Sącza, a cały projekt przyczyni się do większej dostępności i efektywności transportu kolejowego w regionie. Równocześnie ogłoszono przetargi na realizację kolejnych odcinków, w tym między Rabką Zarytem a Mszaną Dolną.
Inwestycja przewiduje również elektryfikację 75 km istniejącej trasy oraz budowę 58 km nowych odcinków, łączących Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. W efekcie, najnowsze połączenia kolejowe umożliwią szybkie dotarcie do Krakowa, Nowego Sącza, a nawet Zakopanego. Pociągi kursujące na tej trasie mają osiągnąć prędkość, która pozwoli na pokonanie trasy Kraków – Nowy Sącz w około 60 minut, a do Zakopanego w zaledwie 90 minut.
Projekt jest finansowany częściowo z funduszy Krajowego Planu Odbudowy, co podkreśla jego znaczenie nie tylko dla regionu, ale także dla całej Polski. Dzięki tej inwestycji, transport kolejowy w Małopolsce zyska nową jakość, przyciągając podróżnych i wspierając rozwój gospodarczy.
Źródło: Fot. Kolejowy Portal
Komentarze