Nowe 'Griffiny' ruszają na trasę. PKP Intercity odbiera kolejne lokomotywy z Nowego Sącza

PKP Intercity wzmocniło swoją flotę kolejnych pięcioma lokomotywami Griffin EU160 wyprodukowanymi przez nowosądecką fabrykę Newag. To kolejny krok w modernizacji taboru, który teraz obejmuje 66 takich lokomotyw, a pierwsze z nich już niedługo zaczną obsługiwać pociągi ruszające z Krakowa.

Nowe 'Griffiny' ruszają na trasę. PKP Intercity odbiera kolejne lokomotywy z Nowego Sącza

Podczas specjalnego briefingu prasowego, w którym uczestniczyli m.in. wojewoda małopolski dr inż. Krzysztof Jan Klęczar, prezes PKP IC Janusz Malinowski oraz prezes Newag S.A. Zbigniew Konieczek, zaprezentowano nowe maszyny. Lokomotywy Griffin EU160 to nowoczesne pojazdy, które osiągają prędkość do 160 km/h, zastępując starsze, mniej wydajne maszyny. Dzięki większej niezawodności, nowe lokomotywy przyczyniają się do poprawy punktualności pociągów, co szczególnie cenią pasażerowie.

„Griffiny” EU160 już od pięciu lat eksploatowane są w PKP Intercity, a ich sukces na trasach w Warszawie i Gdyni pozwala na ich dalszą obecność w innych miastach, w tym w Krakowie, który jest popularnym celem podróży turystycznych. Pierwsze lokomotywy nowej serii będą obsługiwać połączenie Kraków – Kołobrzeg przez Wrocław i Poznań.

PKP Intercity nie zwalnia tempa. W 2025 roku firma planuje odbiór 119 nowych wagonów, w tym 95 wielofunkcyjnych, które będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi i rowerzystów. Warto także dodać, że nowosądecka fabryka Newag zrealizuje kolejne zamówienia na lokomotywy i zespoły trakcyjne, a wartość umów z PKP Intercity osiągnęła już 7,7 miliarda złotych.

Te inwestycje są współfinansowane ze środków unijnych, w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Dzięki wsparciu w wysokości 2,16 miliarda złotych z UE, PKP Intercity zrealizuje modernizację 248 wagonów i zakup 56 nowoczesnych lokomotyw.

Warto również podkreślić, że wydarzenie było okazją do obejrzenia nie tylko nowoczesnych lokomotyw Griffin, ale i historycznych modeli, jak EP05 i EP07, które przypomniały o tradycji polskiego transportu kolejowego.

Źródło: Fot. PKP Intercity S.A.

Zobacz Również

Komentarze


Zaloguj sie aby komentować