Nowoczesne pociągi dla Małopolski. Pierwsza umowa na zakup 6 EZT za 341 mln zł podpisana
30 września br. Województwo Małopolskie zawarło pierwszą umowę wykonawczą na zakup 6 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (EZT) w ramach umowy ramowej z firmą NEWAG S.A. Zakup ten jest współfinansowany z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 (FEM), a całkowita wartość umowy wynosi ponad 341 mln zł. Dostawa pojazdów planowana jest na 2026 rok.
Umowa ramowa na dostawę 25 wieloczłonowych EZT została podpisana przez Województwo Małopolskie 9 września 2024 roku, a jej łączna wartość przekracza 1,3 mld zł. Na jej podstawie będą sukcesywnie zawierane umowy wykonawcze na zakup pojazdów.
Pierwsza umowa wykonawcza z 30 września 2024 roku obejmuje zakup 6 EZT, finansowanych z programu FEM. Wartość kontraktu wynosi dokładnie 341 819 988 zł brutto, a pojazdy zostaną dostarczone w 2026 roku.
Marszałek Województwa Małopolskiego, Łukasz Smółka, podkreśla, że rozwój transportu w regionie jest jednym z kluczowych zadań samorządu. „Jeszcze przed rozpoczęciem kadencji obiecywałem, że do Kolei Małopolskich będą trafiały nowe pociągi. Dziś pokazujemy, że dotrzymujemy słowa. Dzięki tej umowie 6 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych zasili Koleje Małopolskie, co przyczyni się do rozwoju oferty przewozowej, na czym skorzystają mieszkańcy małopolskich miast i powiatów” – zaznaczył marszałek.
Nowoczesne EZT będą dysponowały 236 miejscami siedzącymi, a łącznie pomieszczą 550 pasażerów, co oznacza, że 6 pojazdów przewiezie 3 300 osób, a cała flota 25 pojazdów – 13 750 pasażerów.
Pojazdy będą w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, kobiet w ciąży, dzieci, osób starszych oraz pasażerów z ciężkim bagażem i obcokrajowców. Będą wyposażone m.in. w rampy dla osób niepełnosprawnych, toalety dostosowane do ich potrzeb, przewijaki dla niemowląt, wydzielone miejsca dla osób uprzywilejowanych, bezstopniowe przejścia między członami, podświetlane stopnie i poręcze, miejsca na bagaż i rowery, pętlę indukcyjną oraz systemy informacji głosowej i wizualnej w języku angielskim.
Pociągi te będą obsługiwane przez Koleje Małopolskie Sp. z o.o. i będą kursować na trasach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) w województwie małopolskim oraz w województwach sąsiednich, m.in. na liniach:
SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko,
SKA2 Sędziszów – Kraków Główny – Oświęcim,
SKA3 Tarnów – Kraków Główny – Oświęcim,
Kraków Główny – Nowy Sącz,
Kraków Główny – Jasło,
Jasło – Krynica-Zdrój,
Kraków Główny – Zakopane.
Źródło: UMWM
Komentarze