Od Wadowic do Chełmca – DK28 się zmieni

GDKKiA ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy drogi krajowej nr 28 dla czterech odcinków od Wadowic do Chełmca – bez fragmentu między Skomielną Białą a Kasiną Wielką. Łączna długość wszystkich modernizowanych odcinków to blisko 80 km. Jest to drugie postępowanie dla wskazanego fragmentu DK28. Pierwsze zostało unieważnione po analizie zapytań oferentów. GDDKiA wprowadziła zmiany do zakresu zamówienia tak, aby skrócić czas niezbędny do opracowania dokumentacji.

Od Wadowic do Chełmca – DK28 się zmieni

GDKKiA ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy drogi krajowej nr 28 dla czterech odcinków od Wadowic do Chełmca – bez fragmentu między Skomielną Białą a Kasiną Wielką. Łączna długość wszystkich modernizowanych odcinków to blisko 80 km. Jest to drugie postępowanie dla wskazanego fragmentu DK28. Pierwsze zostało unieważnione po analizie zapytań oferentów. GDDKiA wprowadziła zmiany do zakresu zamówienia tak, aby skrócić czas niezbędny do opracowania dokumentacji.

Zmiana na lepsze

Po ogłoszeniu pierwszych przetargów na modernizację DK28 wpłynęło wiele zapytań dotyczących specyfikacji warunków zamówienia. Planowane terminy otwarcia ofert były systematycznie przesuwane ze względu na czas potrzebny do składania wyjaśnień. W trakcie prowadzonych analiz GDDKiA doszła do wniosku, że z uwagi na zakres zadań możliwe jest skrócenie całego procesu przygotowania dokumentacji poprzez zmianę trybu ze Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) na Koncepcję programową (KP).

Zdecydowano, że w ramach rozbudowy drogi po istniejącym śladzie, prace rozpoczną się od przygotowania wielowariantowej koncepcji, która uwzględnia wariantowanie tylko wybranych elementów zlokalizowanych na przebiegu aktualnego śladu drogi.

Kolejnym krokiem będzie uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowej (DŚU), a w dalszej części przystąpienie do realizacji projektu budowlanego (PB) wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Taka zmiana przyspieszy proces uzyskiwania niezbędnych decyzji, a tym samym wpłynie na termin całej inwestycji.

Oferty można składać do 10 października.

Odcinki do rozbudowy

Celem modernizacji wszystkich odcinków DK28 jest przede wszystkim poprawa parametrów technicznych drogi oraz zwiększenie bezpieczeństwa kierowców i pieszych. Droga zostanie dostosowana do obciążeń 11,5 t/oś.

·         Wadowice – Sucha Beskidzka

Na 19,6 km odcinku GDDKiA planuje przebudowę 12 przepustów i jednego mostu w Suchej Beskidzkiej na Stryszawce, wybudowanego w 1982 roku. Zamierza również przebudować 24 skrzyżowania. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021 każdego dnia tym odcinkiem przejeżdża ponad 11 tysięcy samochodów.

·         Białka – Skomielna Biała

Na tym 19,1 km odcinku GDDKiA chce przebudować największą liczbę obiektów – siedem mostów i 37 przepustów. Najstarszy most na tej trasie pochodzi z 1930 roku i jest w Osielcu na Skawie. Zmiany obejmą też ok. 40 skrzyżowań. Codziennie tą trasą porusza się prawie 8 tysięcy pojazdów.

·         Kasina Wielka – Limanowa

Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021 każdego dnia tą trasą przejeżdża prawie 8 tysięcy pojazdów. GDDKiA przebuduje dwa mosty i 89 przepustów, a także 27 skrzyżowań. Planuje budowę pięciu nowych mostów w miejsce dotychczasowych przepustów. Najstarszy obiekt w Podłopieniu na Suchym Potoku pochodzi z 1939 roku.

·         Limanowa – Chełmiec

Na tym odcinku, zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu, jeździ najmniej samochodów, niespełna 7 tysięcy na dobę. Długość trasy to 18,8 km. Zmiany obejmą w szczególności 53 przepusty i ok. 20 skrzyżowań. GDDKiA planuje też budowę jednego mostu w miejsce dotychczasowego przepustu z 1970 roku w Siekierczynie.

Współpraca z Województwem Małopolskim

Zakres możliwej modernizacji odcinka DK28 między Skomielną Białą a Kasiną Wielką to część przygotowywanego przez Województwo Małopolskie opracowania Studium komunikacyjnego Mszany Dolnej. Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy GDDKiA a Samorządem prowadzona jest kompleksowa analiza uwarunkowań komunikacyjnych Mszany Dolnej i jej okolic.

Źródło: Materiały nadesłane do redakcji

Zobacz Również

Komentarze


Zaloguj sie aby komentować