Pogoda - Sądeckie.pl

30

Dzisiaj jest: 30. 11. 2021 Do końca roku: 31 dni
Jakość Powietrza:

Poseł Robert Winnicki o tranzycie tirów doliną Popradu

Poseł Robert Winnicki o tranzycie tirów doliną Popradu

Ruch Narodowy zorganizował w Nowym Sączu spotkanie dotyczące planów rozbudowy drogi krajowej nr 87 i konsekwencji tej inwestycji dla mieszkańców Sądecczyzny, a przede wszystkim gminy Stary Sącz, Rytro i Piwniczna-Zdrój.

Połączeniem drogowym najbardziej perspektywicznym pod wpływem dopuszczenia ruchu ciężkiego jest połączenie Piwniczna-Mniszek nad Popradem. Ktoś w 2017 roku wymyślił sobie kreskę na mapie, bo była najkrótsza i pewnie najtańsza. Prowadzi ona przez Barcice, które są bardzo gęsto zabudowane, Rytro, które jest miejscowością turystyczną i Piwniczną która jest uzdrowiskiem. Nie może być tak, że wydając ogromne pieniądze publiczne nie będziemy liczyć się z kosztami społecznymi i przyrodniczymi. To miejscowości, które żyją tylko z turystyki. Ten ruch tranzytowy doliną Popradu w żaden sposób nie pomoże nam. My nie mamy przestrzeni. Ta dolina jest zbyt wąska. Nie ma możliwości jakiś inwestycji przemysłowych. My żyjemy tylko z turystyki. Jeżeli dojdzie do tej inwestycji to branża turystyczna, która w tym sezonie dźwignęła się po tych lockdownach, jeżeli budowa potężnych tuneli rozpocznie się, to ona nie będzie trwała dwa miesiące, to będzie rok dwa lata, tysiące kubików wywożonego betonu, stali. My miejscowości turystyczne zmienimy się na kilka lat w plac budowy, i ta branża turystyczna, która powstała, to znowu upadnie i już się nie podźwignie po tej inwestycji – mówił Michał Wacławek radny Gminy Rytro.


Na konferencję oprócz lokalnych działaczy Konfederacji przybył Robert Winnicki Prezes Ruchu Narodowego, który opowiedział o rozbudowie sądeckiej infrastruktury drogowej z sejmowego punktu widzenia. Poseł w uzgodnieniu z lokalnymi działaczami Konfederacji i Komitetem Społecznym Gminy Piwniczna, złożył do Ministerstwa Infrastruktury interpelację w sprawie tranzytu tirów doliną Popradu.


Dolina Popradu jest wąska. Ładowanie w nią trasy tranzytowej nie daje perspektywy rozwoju i rozbudowania infrastruktury dookoła tego. Nie ma gdzie się w dolinie Popradu rozbudowywać. Będziemy alarmowali w tej sprawie w Warszawie. Poczekamy na odpowiedź na interpelacje i wtedy będziemy podejmowali kolejne kroki. Tematu nie zostawimy. Widzimy olbrzymi opór społeczny wśród mieszkańców na Sądecczyźnie. To być może najważniejszy czynnik w tej całej rozgrywce. Często rozgrywa się to na poziomie politycznym, a nie merytorycznym. Walka potrwa, ale my jako Konfederacja zbroimy wszystko, żeby pomóc mieszkańcom – powiedział poseł Robert Winnicki Prezes Ruchu Narodowego.


Przypomnijmy. Mieszkańcy protestują przeciwko inwestycji "Obwodnicy Piwnicznej" i planom utworzenia korytarza transportowego dla TIR-ów przez Dolinę Popradu. GDDKiA przygotowała trzy warianty obwodnicy Piwnicznej, które mają długości w zakresie od 2,0 do 2,5 km.

Wariant 1

Przebiega po wschodniej stronie miejscowości i rozpoczyna się na istniejącej DK87 od ronda w rejonie cmentarza. Następnie przechodzi wiaduktem nad linią kolejową oraz nad drogą w kierunku centrum Piwnicznej. Dalej przebiega łukiem między linią kolejową i rzeką Poprad. W rejonie stacji PKP przechodzi w estakadę, biegnącą nad: rzeką Poprad, kładką i równolegle nad ul. Kościuszki, dalej przechodzi bezpośrednio w tunel pod górą Mały Kicarz. Po stronie południowej wariant 1 włącza się do istniejącego przebiegu DK87. W tym miejscu zaprojektowano węzeł zapewniający relacje skrętne: z centrum Piwnicznej do Mniszka oraz relację odwrotną z Mniszka w kierunku centrum Piwnicznej.

Wariant 2

Przebiega po wschodniej stronie miejscowości i rozpoczyna się na istniejącej DK87 od ronda, w rejonie cmentarza, a następnie przechodzi wiaduktem nad linią kolejową oraz drogą w kierunku centrum miasta, po czym przebiega między linią kolejową i rzeką Poprad. W rejonie stacji PKP przechodzi nad drogą prowadzącą do kładki pieszej. Biegnąc łukiem dalej, pomiędzy linią kolejową i rzeką Poprad, przechodzi w obiekt inżynierski nad rzeką i ul. Kościuszki. Następnie obiekt przechodzi w drogę prowadzącą łukiem, w rozkopie, ponad Sanatorium Uzdrowiskowym „Limba”, gdzie włącza się do istniejącego przebiegu DK87. W tym miejscu zaprojektowano węzeł zapewniający skręt z centrum Piwnicznej do Mniszka oraz z Mniszka w kierunku centrum Piwnicznej.

Wariant 3

Przebiega po zachodniej stronie miasta i rozpoczyna się na istniejącej DK87, od ronda w rejonie cmentarza. Następnie wznosi się obiektem mostowym, przechodzącym w rozkop, łukiem prowadzącym w kierunku południowym. Po wyjściu z rozkopu przechodzi obiektem nad doliną, następnie bezpośrednio w tunelu pod górą Węgielnik, o długości ok. 470 m, prowadząc do wylotu po południowej stronie zbocza. W tym miejscu tunel przechodzi w estakadę nad ul. Daszyńskiego, linią kolejową i rzeką Poprad, która prowadzi obwodnicę do poziomu terenu, po zachodniej stronie szkoły. Dalej łukiem obwodnica włącza się do istniejącego układu drogowego, poprzez rondo.


W wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych proponowane warianty nie spotkały się z akceptacją mieszkańców. Największy sprzeciw budziły te, które ingerują w część uzdrowiskową Rytra i Piwnicznej-Zdroju. Ponadto wariant, który omija część uzdrowiskową, też nie uzyskał poparcia przez mieszkańców, którzy sąsiadują bezpośrednio z inwestycją, a ponadto sprzeciw społeczny budzi konieczność wyburzenia budynków mieszkalnych.


Co sądzisz o tym wydarzeniu

3

Zobacz Również

Komentarze


Marco Polo ~ 2 tygodnie temu

1

No fajnie zbijać kapitał polityczny nie dając innych dobrych rozwiązań. Czczę gadanie a trasa jakaś musi powstać.


Nowaczek ~ 2 tygodnie temu

0

Jak dla mnie to jedyna obecnie sensowna alternatywna dla kaczora i Mateusza, polecam patrzeć na czyny nie słowa i w życiu i polityce lepiej Pan na tym wyjdzie.


Kaniula ~ 2 tygodnie temu

0

Droga musi powstać i tyle. Nie ma bez tego rozwoju i zawsze będziemy biednym regionem. Każdemu nie dogodzi.


Zaloguj sie aby komentować